Lynk & Co 01 – tre snabba från provkörningen
Hans Hedberg är 777 mil bort och kör bil. Han är nämligen i Shanghai och kör Lynk & Co 01 – den svenskutvecklade suven som byggs i Kina för Kina och som ska komma till Europa.
För 13 månader sedan befann sig Teknikens Världs testchef Hans Hedberg i Göteborg för att bevittna avtäckningen av ett helt nytt bilmärke och deras första modell. Märket går under namnet Lynk & Co och modellen lystrar till den något osexiga beteckningen 01.
När det nu vankas provkörning av Lynk & Co 01 har Hans fått lämna sitt kära Göteborg och bege sig 1 001 mils bilväg åt sydost. Hans tog dock flyget och 777 mil (fågelsträckan) i samma riktning har placerat honom i 24-miljonersstaden Shanghai.
Vi slår honom en signal över en mobiltelefonförbindelse med betydligt bättre ljudkvalitet än om han hade stått någonstans i Europa.
Tjena Hans, var är du någonstans?
– Hej! Just nu är jag på Ningbo International Speedpark söder om Shanghai. Banan, som ägs av något dotterbolag till Geely, tävlade Thed Björk och Cyan Racing framgångsrikt på i WTCC i mitten av oktober, vilket tog svensken upp i VM-ledning, en ledning han fortfarande håller.
Häftigt! Du kör suven Lynk & Co 01. Hur upplevs den?
– Spännande på något vis. Den sticker ut med sitt utseende. Den andas dessutom en hel del Volvo vilket inte är så konstigt med tanke på att den bygger på CMA-plattformen, samma bas som Volvo XC40 (film från provkörningen på länken) använder sig av. Flera detaljer är också hämtade från Volvo. Bilen har utvecklats hos CEVT i Göteborg, en gemensam satsning mellan just Volvo och Geely som vi skrivit om flera gånger tidigare.
– Körupplevelsen känns svensk med en lätthet som vi känner igen från både Volvo och Saab. Chassit är kalibrerat på europeiskt vis – bekvämt och lagom fast utan att bli för gungigt. Den är lättkörd och man finner sig kvickt tillrätta bakom ratten. Kör just nu 190-hästarsbensinaren, T4 på Volvo-språk, och den passar 4,5 meter långa Lynk & Co 01 som handen i handsken. En 1,5-liters bensinare med tre cylindrar och 150 hästkrafter kommer också. Bilar med fyrhjulsdrift har sjuväxlad dubbelkopplingslåda och framhjulsdrivna är utrustade med Volvos sexstegade Geartronic-automatlåda.
– Den stora grejen med Lynk & Co 01 är uppkopplingen mot Internet och ”molnet” samt delningsmöjligheten. Modellen introducerar, som vi tidigare berättat, en ny typ av bilägande där man kan dela sin bil med andra. Det enda man behöver göra är att dela ut en digital nyckel.
Vad kostar Lynk & Co 01?
– Här i Kina cirka 200 000 kronor. Bilen köper du online på Internet, men den kan beskådas i showrooms i storstäder. Bilen är främst avsedd för den kinesiska marknaden men gör sitt intåg på den europeiska om ungefär ett år. I vår del av världen får modellen inte lika låg prislapp men med tanke på tidigare uttalanden om att lägga sig i Fords och Opels prisregioner tippar jag på en prislapp omkring 250 000 kronor.
I kommande nummer av Teknikens Värld kommer Hans Hedberg att bjuda på ett rafflande provkörningsreportage med Lynk & Co 01 i huvudrollen. Så vill du veta allt om hur denna nya ”svenskkinesiska” bilmodell upplevs gör du helt rätt i att sikta in dig på långläsning i tidningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se