Lynk & Co lanserar den mest uppkopplade bilen
”Framtidens mobilitet” kallar Volvos nya syskonmärke Lynk & Co den bil som de ska visa den 20 oktober. Någon form av suv ser vi att det rör sig om, men det är inte själva biltypen som är den stora nyheten.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
I början av oktober poppade sajten lynkco.com upp på webben med ett datum – 20 oktober. Det är dagen då Geelys nya märke, tillika Volvos syskonmärke, Lynk & Co ska presentera sin första modell.
Nu har en film släppts som visar att det är någon form av suv som ska presenteras. Vi ser inte riktigt hur formerna ter sig, även om de har valt att lätta lite på det röda skynket. Men det är inte formerna som står i första rummet, det är nämligen tekniken som är den stora grejen med bilen. I alla fall om man får tro på Lynk & Cos senaste release.
I den kan man läsa att den blir ”den mest uppkopplade bilen till dags datum” som är ”byggd på en öppen digital plattform” och att man i samband med presentationen introducerar en ny affärsmodell som är ”delningsbaserad”, det vill säga någon form av bilpoolstjänst. Till sin hjälp säger Lynk & Co att man har man tagit flera världsledande teknikföretag.
– Med Lynk & Co har vi skapat något större än bara en bil. Vi har skapat en digital plattform för nytänkande, för att dela och samarbeta, där endast fantasin och kreativiteten hos alla skärpta sinnen där ute sätter gränserna för hur vi kan förbättra användningen av bilar och upplevelsen av rörlighet, säger David Green som är digital chef på Lynk & Co.
Lynk & Co skriver vidare att deras lansering ska ta bilindustrin ur de cirklar som den snurrar i genom att göra samma saker om och om igen. De anser att regler och konservativa värderingar står i vägen för utvecklingen. De säger sig känna till denna ”onda cirkel” eftersom det är därifrån de härstammar.
”Nu har vi beslutat att avsluta spelet ’följa ledaren’”, skriver Lynk & Co när de beskriver den bil och det nya bilmärke som presenteras nu på torsdag, ”ett nytt bilmärke som kommer att utvecklas i händerna på sina användare och som kommer att tänja på gränserna för bilindustrin”.
– Tiden har förändrats. Vi lever i den uppkopplade världen och i denna värld är hjärtat i en bil inte motorn, det är uppkopplingen, säger Lynk & Cos chef Alain Visser, tidigare marknadschef på Volvo.
Bilen som presenteras den 20 oktober är utvecklad vid Volvos och Geelys gemensamma utvecklingscenter CEVT i Göteborg. Bilen, som alltså ser ut att vara en suv eller crossover, är första bilen som baseras på CMA-plattformen. Den är först avsedd för den kinesiska marknaden men kommer i ett senare skede även lanseras på andra marknader, bland annat Sverige.
Håll utkik här på teknikensvarld.se för att inte missa något om lanseringen av Lynk & Co som äger rum i Göteborg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se