Lyssna på Lexus LFA
Lexus jobbade stenhårt på att få det rätta motor- och avgasljudet när de utvecklade supersportbilen LFA. Lexus är så nöjda med vad de åstadkommit att de nu skickar ut information om hur de har framställt ljudet och att man kan lyssna på det online.
Medan supersportbilen Lexus LFA utvecklades fanns det ett team som helhjärtat lade sin energi på att ge bilen absolut rätt ljudkuliss. Personerna i teamet lyssnade mycket på hur Formel 1-bilarna låter när de varvar ut och därefter byggde de ett avgassystem som optimerar ljudet för både de åkande i LFA och så klart omnejden.
Huvudljuddämparen i titan är uppbyggd enligt en tvåstegsprincip som styrs via en ventil som berörs av motorns varvtal. Upp till 3 000 r/min är denna avgasventil stängd vilket gör att avgasflödet leds genom ett flertal kamrar som skapar ett, som Lexus kallar det, diskret ljud. När motorns varvtal överstiger 3 000 r/min öppnas ventilen och flödet skickas in i en resonanskammare i stället för de mindre kamrarna nämnda tidigare. Därefter skickas det vidare till de tre karaktäristiska avgaspiporna som avger bilens vassa ljud som ska få oss att föra tankarna till Formel 1-bilar.
Även V10-motorns insugningssystem har anpassats för en perfekt ljudkuliss. Där har ingenjörerna placerat en ”låda” som innehåller en horisontell sträng av harts som vibrerar i olika frekvenser. Hela ”lådan” kan liknas vid resonanslådan hos ett stråkinstrument. Upp till motorvarvtal på 4 000 r/min svänger ”strängen” i en frekvens av 300 Hz. När motorvarvtalet klättrar upp till 6 000 r/min förändras frekvensen till mellan 400 och 500 Hz. När rödmarkeringen på varvräknaren nås vid 9 000 r/min nås även toppfrekvensen 600 Hz. Ju högre frekvens desto vassare ljudkuliss helt enkelt.
Luftintaget är tillverkat i ett poröst material som genererar bas- och mellanregistertoner och som kompletterar de högre tonerna beskrivna ovan.
Många sportbilsförare vill kunna njuta av bilens motor- och avgasljud inne i kupén och inte bara låta förbipasserande få ta del av härligheten. Då går lite av poängen förlorad. Lexus har löst detta genom att kanalisera motor- och avgasljud in i bilens kupéutrymme, bland annat genom två ”ljudkanaler” som löper ut i instrumentbrädans ovansida samt en reflektorpanel som är lågt placerad framtill i kupéutrymmet.
Vid det här laget bör du vara rejält sugen på att höra Lexus LFA!? Ta en titt och lyssna på filmsnutten nedan. Besök sedan www.lexus-lfa.com där du klickar på ”English”, sedan på Sverige (Europa) på världskartan, därefter på ”Gallery” uppe till vänster. Till sist klickar du på ”Sounds” som fälls ut i en undermeny.
https://youtu.be/2JpmZoZEIiI?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se