Lyxiga Kia K9 lanserad – men vad ska den heta?
Kias nya flaggskepp, drygt fem meter långa K9, har börjat säljas på hemmamarknaden i Sydkorea. Den bakhjulsdrivna storsedanen ska försöka ta upp kampen med tyskarnas motsvarigheter. Frågan är bara: vad ska K9 heta utanför Sydkorea? Den frågan ställer sig Kia själva...
Kia K9 började säljas hemma i Sydkorea i går. I samband med detta har Kia på sin Facebook-sida ställt frågan vad folk tycker de ska döpa modellen till när den väl lanseras utanför hemlandets gränser. K9 i USA är förkortning för ”canine” som betyder hund och används flitigt av olika hundpatruller, till exempel polisens.
Att Kia K9 ska lanseras i USA är mer eller mindre tvärsäkert även om Kia själva inte meddelat vilka marknader som är aktuella för deras nya flaggskepp. Om Europa får ta del av bilen är inte lika självklart. Exempelvis skriver Kia UK att det inte finns några planer för att ta in den till Storbritannien.
Kia K9 är 5,09 meter lång, vilket är rejält långt. Exempelvis är nya Saab 9-5 drygt åtta centimeter kortare. Avståndet mellan hjulaxlarna är knappt 3,05 meter vilket även det är gigantiskt. Om vi återigen jämför med den olyckligt udda modellen, nya 9-5 alltså, är det hela två decimeter längre än svensken. Med andra ord kan vi förmodligen lita på att innerutrymmena i K9 är riktigt generösa, något som Kia gärna påpekar i diverse texter.
På bredden mäter K9 1,9 meter och på höjden 1,49 meter.
K9 delar en hel del teknik med sina koncernsyskon Genesis och Equus som är Hyundais flaggskepp. Genesis är aningen mindre än K9 både på längden och sett till axelavståndet. Equus har däremot samma axelavstånd men är ytterligare sju centimeter längre.
Under huven smygstartar den kommande utomkoreanska lanseringen med en Lambda V6-motor på 3,8 liter och 290 hästkrafter. Den kommer senare att ackompanjeras av en lika stor GDI-maskin med 334 hästkrafter. Båda är kopplade till en åttastegad automatlåda som förser bakhjulen med drivkraft.
Den koreanska lanseringen i går innehöll dock ingen av dessa motorer utan bjöd i stället på en V6 på 3,3 liter och 296 hästkrafter samt en V6 på, precis som kommande GDI-maskinen, 3,8 liter och 334 hästkrafter. Fyra motorer väldigt lika varandra med andra ord.
Interiört sägs K9 innehålla all tänkbar lyx i form av komfort och utrustning. Säkerhetsnivån är det heller inget fel. Några exempel: fullt adaptiva strålkastare med LED-teknik, filbytesvarnare, radarbaserad döda vinkeln-varnare, avståndshållande farthållare samt fyra kameror som i displayen på mittkonsolen ger föraren total överblick vid precisionskörning som till exempel fickparkering.
Ljudsystemet kommer från Harman och innehåller 17 högtalare.
Komfortsystem som finns i K9 är exempelvis ventilerade säten och passagerarsätet fram som automatiskt skjuts fram om det inte sitter någon i det. Sistnämnda ger extra benutrymme höger bak utan att man måste manuellt skjuta sätet framåt.
Skulle du vilja se Kia K9 säljas i Sverige? Vad tycker du i så fall skulle vara ett passande modellnamn för detta sydkoreanska flaggskepp?
https://youtu.be/zBfwDkRr4zI?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se