Mahindra Bolero – suvkänsla till max
Indiens bäst säljande suvmodell firar sitt tionde år på marknaden, inte undra på att Mahindra & Mahindra vill fira en sådan sak. Och de firar på bästa sätt – genom att lansera en specialversion av Bolero med suvimagen uppskruvad till max.
Det är tio år sedan indiska Mahindra & Mahindra omarbetade sin råbarkade suvmodell Armada till en något mer personbilslik tingest. I samma veva bytte bilen namn till Bolero. Sedan dess har Bolero blivit en succé på hemmaplan. Bilen är en favorit hos polis, militär och äventyrstörstande civilpersoner och enligt Mahindra är Bolero Indiens bäst säljande suv. Förra året såldes drygt 70 000 exemplar, Bolero blev därmed den första suvmodellen i Indien som passerade 70 000-markeringen.
För att fira tioårsjubileet har Mahindra tagit fram en specialversion av Bolero inför modellår 2011. Det är inte vilken specialversion som helst. Mer terrängattribut än så här går knappast att knöka in i en och samma bil. Special-Boleron har till synes allt för att ge sig in i den indiska vegetationen, bland annat en stor ljusramp på taket, bogseröglor, extra bränsledunkar, spetshacka (!) och en snorkel som suger in luft till motorn. Lägg särskilt märke till Mahindra-loggan i änden på snorkeln.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se