Maserati Alfieri blir eldriven
Maserati räds inte framtiden. Den nya modellen Alfieri kommer att erbjudas med eldrift vid sidan av förbränningsmotorer.
Medan Ferrari brottas med en identitetskris inför bilens elektrifierade framtid så har koncernkollegan Maserati inga problem på den punkten. Modellen Alfieri kommer kort efter att ha debuterat med förbränningsmotorer även erbjudas med eldrift.
Bilen visades som koncept 2014 men produktionen har skjutits på framtiden till förmån för suven Lavente och nya versioner av modellerna GranTurismo och GranCabrio. Den planerade debuten har flyttats från 2016 till 2019/2020 men då kommer alltså modellen även kunna väljas med eldrift, enligt Peter Denton, chef för Maserati North Europe.
I en intervju med just-auto.com berättar han även att anledningen till att man väljer att satsa på en helt elektrisk variant framför en plug-in eller hybridversion är att dagens förmåner som dessa lösningar har förmodligen kommer att försvinna i flera länder inom en snar framtid.
Peter Denton rättar också till missförståndet att Alfieri ska vara en utmanare till Porsche 718 Cayman/Boxster. Bilen är i själva verket större och ska konkurrera med Porsche 911 och Jaguar F-Type. Den sistnämnda ska också vara ett gott riktmärke för vilken prisbild Alfieri ska ha när den är klar för produktion.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se