Maserati Ghibli läckert trimmad – i Kina
Ibland fnyser vi åt prylar från Kina, men detta styling- och tuningpaket till Maserati Ghibli, som kommer från just Kina, ser vi näppeligen ner på. Tvärtom.
Kina förknippas vanligtvis inte med smakfull styling och italienska V6-motorer som trimmats. Kina är för många av oss förknippat med ägare av Volvo och Stallbacka-fabriken i Trollhättan, kopierade bilmodeller och någon gång då och då överdrivna stylingpaket med mycket bling-bling.
Här har vi dock något helt annat. Kinesiska trim- och stylingfirman Aspec har lagt vantarna på nya generationen Maserati Ghibli, Quattroportes lillebrorsa. Kineserna har förvandlat Ghibli från att vara en lyxig vagn med lite sportigare karaktär än storebrorsan till att vara ett muskelpaket – både vad gäller utseendet och vad som finns under bakom skinnet.
Först och främst har Aspec monterat ett bodykit bestående av olika kolfiberdelar. Varje del sägs verkligen påverka bilens aerodynamiska egenskaper och är noggrant utformade och anpassade för att öka stabiliteten vid höga hastigheter. Den kraftiga men stilrena bakvingen ger exempelvis större marktryck över bakaxeln och frontläppen, som ger bilen ett betydligt aggressivare utseende, sägs underlätta den maskinella kylningen.
Uppgraderade Alcon-bromsar, justerbara Eibach-dämpare och Aspecs egna fälgar fungerar som krona på verket för att göra Ghibli mer kompetent på exempelvis bana.
Maserati Ghibli har i bensinväg två olika motorer när bilen kommer från Italien. Båda V6:or på 3,0 liter, den ena med 330 hästkrafter och 500 newtonmeter, den andra på 410 hästkrafter och 550 newtonmeter. När Ghibli tagit en avstickare via Kina, och fått tilläggsbeteckningen Aspec PPM 500, pumpar maskinen plötsligt ur sig 470 hästkrafter och 650 newtonmeter. Det med 98-oktanig bensin, för med racebränsle når man 500 hästkrafter (därav beteckningen) och 670 newtonmeter.
Siffrorna lär göra gott för prestandan. Originalet med 410-hästarsmotor gör 285 km/h och avverkar 0-100 km/h på 5,0 sekunder.
Kina blir att räkna med framöver, även i styling- och tuningbranschen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se