Maserati Ghibli – tre snabba från provkörningen
Maserati ska ta upp jakten på BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Man gör det med en helt ny modell men med ett gammalt namn. Daniel Frodin har åkt till Italien för att provköra nya Ghibli.
Buongiorno Daniel! Var i Italien lyser solen på dig?
– Jag är i vackra Toscana, närmare bestämt i Siena. Varmt är här också, nästan kroppstemperatur. 36 grader med andra ord.
Du kör Maserati Ghibli, en bil som fått många att skriva av sig på teknikensvarld.se. Hur upplever du den?
– Ghibli är snygg, mycket bättre i verkligheten än på bild. Den är också överraskande rymlig, både fram och bak. Motorerna är fina, oavsett om de går på diesel eller bensin. Från 275 hästar i Ghibli Diesel till 330 samt 410 i Ghibli och Ghibli S.
Tror du att Ghibli kommer att lyckas?
– Med ett konkurrenskraftigt pris så finns det alla förutsättningar för succé. Det är ett måste med tanke på att Maserati, som förra året sålde 6 200 bilar, har som mål att sälja 50 000 bilar 2015. Ghibli är alltså oerhört viktig och rätt pris kan absolut locka kunderna som annars tittar på 5-serie och E-klass. Säljpremiär är det i september.
Allt om Maserati Ghibli och hur den upplevs bakom ratten, i passagerarstolen och i baksätet kan du läsa om i Teknikens Värld nummer 16/2013 som utkommer 18 juli. För att försäkra dig om att inte missa just det numret, lätt hänt i semestertider, rekommenderar vi vårt kanonerbjudande på en prenumeration.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se