Foto: Maserati

Maserati Grecale officiell

Maserati visar till slut upp sin nya suv Grecale som ska konkurrera med modeller som BMW X5 och Porsche Cayenne. Kommer också som helt eldriven.

Att suven Maserati Levante skulle få ett mindre syskon är en illa bevarad hemlighet, och senast vi såg nya Grecale var under sommaren 2021Stellantis vd Carlos Tavares tog en sväng i den kommande modellen. Men då med en hel del kamouflering.
Nu visar Maserati upp den färdiga produktionsbilen och nu kan vi se att den över baken påminner en hel del om den gamla konceptbilen Kubang, föregångaren till Levante. Grecale har överlag en mjukare design än Levante och med 4 859 millimeter på längden är den även 14 centimeter kortare än sitt syskon. Grecale är 1 979 millimeter bred, 1 659 bred och har en hjulbas på 2 901 mm. Snäppet mindre än konkurrenter som Porsche Cayenne och BMW X5 som mäter in på 4 919 respektive 4 922 millimeter på längden. Alltså någonstans mittemellan Porsche Macan och Cayenne.

1 AV 3
Foto: Maserati
2 AV 3
Foto: Maserati
3 AV 3
Foto: Maserati

Fyrhjulsdrift är standard på samtliga modeller och instegsversionerna har en fyrcylindrig turboladdad bensinmotor med mildhybridsystem under huven. Antingen med 304 hästar, 224 kW i GT-utförande eller 335 hästar, 246 kW för Modena-versionen.
Toppmodellen Trofeo kommer med en dubbelturboladdad treliters V6 som levererar 538 hästkrafter, 396 kW. Den ska klara 0-100 km/h på 3,8 sekunder och ha toppfart på 285 km/h. V6-motorn har även cylinderavstängning där den ena cylinderbanken blir vilande.
Under våren 2023 ska även den helt eldrivna versionen lanseras Grecale Folgore kommer enligt Maserati att ha 400 voltteknik. Till skillnad från flera andra Stellantis-modeller kommer den eldrivna Grecale alltså att dela plattform med förbränningsmotormodeller. Liknande BMW iX3.

1 AV 3
Foto: Maserati
2 AV 3
Foto: Maserati
3 AV 3
Foto: Maserati

Invändigt syns stora skillnader från syskonet men även likheter från andra Stellantis-modeller. Bland annat påminner infotainmentskärmen i Grecale om den i Peugeot 308 med en vinklas nederdel, om än större i Maseratin. Instrumenteringen är helt digital och ratten som är lätt tillplattad i nederkant har vridreglage för körlägen och startknapp. Även klockan är helt digital.
Nya Maserati Grecale lanseras senare i år och några prisuppgifter finns inte tillgängliga ännu.