Maserati Levante GTS officiell
Maserati har tagit sig till Goodwood Festival of Speed där de har dragit skynket av GTS-versionen av deras suv-modell Levante.
Maserati har tagit den 3,8 liter stora V8:an, som har Ferrari-gener i sig, som Quattroporte GTS använder sig av, omarbetat den en aning och tryckt ned den i suven Levante som därmed har fått tilläggsbeteckningen GTS. Maskinen har fått effekten uppskruvad från Quattroportes 530 till 550 hästkrafter. Justeringen av maskinen har också arbetats om för att passa till Q4-fyrhjulsdriften. I Quattroporte GTS behöver V8:an bara fokusera på bakhjulen, i Levante GTS på samtliga fyra hjul.
Maserati Levante GTS är god för 0-100-accelerationer på 4,2 sekunder och toppfart på 292 km/h. Det kan jämföras med exempelvis Levante S, den 430 hästkrafter starka V6-varianten som säljs i Sverige, som gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder och toppar 264 km/h. Den är för övrigt också fyrhjulsdriven.
Levante GTS har även fått finjusterade chassiegenskaper för att bättre lira med kraften som motorn levererar. Dessutom har den fått små visuella förändringar exteriör och interiört. Bland annat har växelväljaren gjorts om, en detalj som även övriga Maserati-modeller får ta del av.
LED matrix-strålkastare är en annan nyhet som finns som tillval till hela Levante-utbudet.
LÄS MER: Provkörning av Maserati Levante S
GTS-varianten är inte vassaste Levante-modellversionen. Det finns även en Levante Trofeo som visades i våras men som nu har europeisk premiär på Goodwood Festival of Speed. Den har 3,8-litersåttan under huven men med 590 hästkrafter. Den är god för 0-100-sprinter på 3,9 sekunder och toppfart på 304 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se