Maserati MC12 snodde rekordet runt Ringen
Det går allt mer prestige i att vara snabbast runt Nürburgrings nordslinga. Ordväxlingen mellan Porsche och Nissan är i hög grad ett bevis på det. De står sig dock slätt i jämförelse med Maserati MC12 – Nürburgrings nye härskare.
Nu har Ringen fått en ny härskare. Maserati MC12 är med sin tid på 7:24.29 den standardbil som har tagit sig ett varv runt Nürburgrings nordslinga på kortast tid. Den prestigefyllda varvtiden sattes enligt uppgift i augusti av ALMS-föraren Marc Basseng. Vid rekordtillfället kördes även Koenigsegg CCX, Porsche Carrera GT, Pagani Zonda F Clubsport och Ferrari Enzo. Samtliga bilar ägs av en och samma bilentusiast som uppges ha sitt säte i närheten av Nürburgring. Tidtagningen utfördes i tidningen Evo Magazines regi med syftet att en gång för alla fastställa vilken supersportbil som är nr 1.
Tyvärr måste vi meddela att den svenska stoltheten Koenigsegg CCX tog jumboplatsen med sin tid 7:33.6. Enligt Marc Basseng var CCX exceptionell på rakorna, men mindre bra i kurvorna. Genast tänker vi då på den numera klassiska Top Gear-episoden då The Stig inte kunde tygla de svenska hästkrafterna och parkerade Koenigseggen i en däckvall.
Näst på tur stod Porsche Carrera GT. Marc Basseng lyckades tangera Walter Röhrls tid på 7:28 från 2004. Därefter var det dags för Maserati MC12:s syskon Ferrari Enzo. Enzon fick vissa mekaniska problem men lyckades ändå mäkta med en respektabel tid 7:25.21. Pagani Zonda F Clubsport var näst bäst i gänget med 7:24.65, inte långt efter Maseratin.
Att vara den tillverkare som har den snabbaste tiden runt har blivit mer och mer prestigefyllt den senaste tiden. I skrivande stund pågår en bitter ordväxling mellan Porsche och Nissan där Porsche anklagar Nissan för att ha fuskat när GT-R klockades för sin bästa tid. Maseratis nya rekordtid blir sannolikt inte heller helt oomstridd. Dodge Viper SRT-10 ACR har nämligen klockats för 7:22.1. Viperns tid kan dock inte riktigt räknas eftersom bilen var utrustad med racingstolar och en del andra inställningar. MC12 var däremot helt standardutrustad, hur mycket ”standard” en Maserati MC12 är kan visserligen diskuteras.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se