Mazda 2 äntligen fullproppad
Är du ute efter en småbil med mycket attiraljer? Då kan Mazda 2 Metro Edition vara något för dig. Lättviktaren är nämligen fullproppad med trevligheter.
Mazda 2 av senaste generation presenterades 2007 och utsågs året därefter till Årets Bil i världen (ej Europa för där vann Fiat 500 det året). Teknikens Världs testlag såg den länge som ett friskt tillskott i småbilsklassen, inte minst då den inledde något av en trend i bilvärlden med sin 100-kilosbantning jämfört med generationen innan. Vi utsåg dessutom modellen till årets testbil 2008. En titel många bilar vill åt med få har erövrat.
Även om Mazda 2 har nästan fem år på nacken är det fortfarande en bra bil trots att flera konkurrenter hunnit i fatt och sprungit förbi. Så sent som förra året gick modellen genom en uppgradering och nu väntar vi på avlösaren.
Den som väntar på nya Mazda 2 kanske ändå ska ta Mazdas erbjudande i beaktning. Nuvarande ”tvåan” erbjuds nu i utförandet Metro Edition som innehåller en hel del godsaker utan att plånboken behöver lättas allt för mycket.
I Mazda 2 Metro Edition får du en bensinmotor på 1,3 liter och 84 hästkrafter, miljöklassad förstås med sina 115 gram koldioxid per kilometer.
Men du får också mörka 16-tums lättmetallfälgar, takspoiler, mörktonade rutor, dimljus fram, svartklädda tygstolar med röda sömmar, läderratt och – inte minst – en integrerad GPS-navigation från TomTom. Dessutom innehåller bilen automatisk klimatanläggning, elhissar, regnsensor, iPod-anslutning och bluetooth för mobiltelefonen. En ny exteriörfärg är också tillgänglig – Dolpin Grey.
En Mazda 2 i grundutförande kostar normalt 134900 kronor. Så de 129900 kronor Mazda vill ha för en Mazda 2 Metro Edition är klart konkurrenskraftigt och ett tecken på att denna generation är på upphällningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se