Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101006-mazda-2-facelift
101006-mazda-2-facelift
101006-mazda-2-facelift
101006-mazda-2-facelift Foto: bf4058_CF019923 / (C) Blue Fish Productions 2007

Mazda 2 får glatt ansiktslyft

Räknat i bilår har lilla Mazda 2 uppnått medelåldern och har således genomgått ett ansiktslyft. På Parissalongen visar Mazdas minsting upp sig med ett brett leende och en ny, miljöklassad bensinmotor.

Inte ens lilla Mazda 2 undgår ansiktslyftshysterin som verkar råda på årets Parissalong. När vi nu får se det nya utseendet i sin helhet framstår dock lyftet som fullständigt logiskt. För att bättre passa in bland sina syskon har Mazdas tvåa fått en ny front. Det nedre luftintaget gapar numera brett och liknar en glad mun, till skillnad från det tidigare fyrkantiga gapet. Notera också att den lilla grillen har fått en liten tvärgående ribba. Baktill är det däremot precis som förut. På insidan märks nya mätartavlor med svartbakgrund och silverfärgade inramningar och pianosvarta dekorer på instrumentbrädan och mittkonsolen.

Mazda säger sig också, utan att gå in på detaljerna, ha förbättrat chassit för mer komfort. Nytt är också att 1,5-litersbensinaren på 102 hästar kan fås med automatlåda. Mazdas motortekniker har grottat ned sig i motorrummet och skruvat på motorerna för att få dem att gå snålare. Resultatet är att båda versionerna av 1,3-litersmotorn, på 75 respektive 84 hästkrafter, numera går 2 procent snålare. Båda ska klara sig på 0,51 l/mil och ska inte släppa ut mer än 119 g/km – miljöbilsklass! Även 1,6-litersdieseln har blivit snålare och drar nu 0,42 l/mil och släpper ut 110 g/km. Samtidigt ökar effekten till med fem hästkrafter till 95 totalt.

Ansiktslyfta Mazda 2 kommer till Sverige runt årsskiftet, priserna börjar på 134 900 kronor.

Test och provkörningar