Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
090428-Mazda 2 16 DE
090428-Mazda 2 16 DE
090428-Mazda 2 16 DE
090428-Mazda 2 16 DE

Mazda 2 nu som snål miljöbil

Lilla ärtiga Mazda 2, som utsågs till årets testbil 2008 av Teknikens Värld, kommer nu med en ny dieselspis under huven. Med 1,6 liter och 90 hk behöver den bara 0,42 l/mil och släpper ut låga 112 g/km.

Det var inte bara Teknikens Världs redaktion som uppmärksammade nya lättare Mazda 2 förra året då vi utsåg den till årets testbil. Den blev även vald till World Car of the Year 2008. Allt detta trots att den inte fanns i någon miljöbilsklassad version.

Dock ändrar Mazda på det nu i och med introduktionen av Mazda 2 1,6 DE.

Den finns bara som femdörrarsversion och har en dieselmotor med turbosnurra på 1,6 liter och 90 hästkrafter. 11,4 sekunder tar det från stillastående till 100 km/h och bilens fartökning avstannar inte förrän vid 173 km/h. Men det är knappast farten som är det fina med nykomlingen. I stället är det den låga förbrukningen som bör lyftas fram. 0,42 liter diesel per mil drar motorn vid blandad körning enligt EU-körcykeln vilket innebär utsläpp på 112 gram koldioxid per kilometer. Motorn har underhållsfritt partikelfilter.

Mazda 2 1,6 DE kan levereras i två olika utföranden – Advance och Sport. Säkerhetsmässigt skiljer sig inte modellversionerna åt, båda har högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest. Däremot skiljer de sig åt utrustningsmässigt. Sport-versionen, som kostar 10 000 kronor mer än Advance-versionen, innehåller tuffa attribut som annorlunda grill, 16-tumsfälgar i stället för stålfälg på 15 tum, klimatanläggning i stället för luftkonditionering, elfönsterhissar runt om, och cd-spelare med mp3-kompabilitet samt två extra högtalare för bättre tryck.

Advance-versionen kostar 159 900 kronor, men köper man den innan den 1 juli i år får man tillbaka 10 000 kronor i så kallad miljöbilsrabatt.

Även de bensinmotorerna har snålat till sig. Både den på 1,3 liter och den på 1,5 liter har drygt tre procent lägre förbrukning och koldioxidutsläpp, nämligen 0,52 liter per mil och 125 gram per kilometer. I samband med detta har bilen dessutom fått en mindre ansiktslyftning och två nya exteriöra kulörer. Bensinversionerna kostar från 129 900 kronor.

Läs mer

Tester och provkörningar