Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100823-mazda 2 3 5 2011100823-mazda 2 3 5 2011100823-mazda 2 3 5 2011
100823-mazda 2 3 5 2011

Mazda 2 uppdateras inför 2011

Tre år har hunnit passera sedan lilla tuffingen Mazda 2 presenterades i sin senaste skrud. Därför är det nu dags för en uppdatering som innebär förändrar exteriör och interiör, mer komfort samt förbättrade motorer och automatlåda. En ny snålare 1,6-litersdiesel är dessutom aktuell till Mazda 3 och 5.

Året var 2007 när Mazda 2 tog världen med storm. Bilen blev snabbt omtyckt, så pass av vi på Teknikens Värld utsåg den till årets testbil 2008, samma år som den blev utsedd till hedersamma World Car of the Year.

Nu har åren gått och Mazdas designfilosofi har utvecklats ytterligare ett steg och för att Mazda 2 inte ska släpa efter sin större modellsyskon uppdateras nu den lilla krabaten. Fronten är således förändrad, men även interiören har setts över och uppdaterats. Chassit är förbättrat och ska bjuda på mer komfort än tidigare. Under den lilla huven bjuds det på justerade motorer för snålare gång och som samtidigt klarar av att nå upp till de hårdare Euro 5-krav som infördes i september förra året. Dessutom kommer även en Mazda 2-version med automatlåda.

Nya uppdaterade Mazda 2 har premiär på bilsalongen i Paris i början av oktober.

De båda större modellsyskonen Mazda 3 och Mazda 5 (som nyss presenterats i ny generation, dock inte i Sverige förrän i slutet av innevarande år) får också ta del av lite nyheter. Här gäller det en dieselmotor på 1,6 liter. I Mazda 3 finns redan motsvarande motor, men efter diverse justeringar har effekten ökat från 109 till 115 hästkrafter samtidigt som vridmomentet ökat med tolv procent. Bränsleförbrukningen har samtidigt sänkts från 0,45 till 0,44 liter per mil vilket motsvarar 117 gram koldioxid per kilometer (tidigare 119). 1,6-litersdieseln kan nu även kombineras med en ny lättarbetad sexväxlad manuell låda.

Samma motor gör alltså entré i kompakta familjebilen Mazda 5. Här förbrukar den 0,52 liter diesel per mil. Jämfört med tidigare motsvarande motor (tvålitersdieseln) har utsläppen av koldioxid minskat med 15 procent. Även till denna bil är det möjligt att para ihop motorn med den nya sexväxlade manuella lådan.

Läs mer

Test och provkörningar