Mazda 6 facelift avslöjad – med elektrisk handbroms
Det är dags för Mazda 6 generation tre att få ett lyft. Tack vare bilder från en japansk säljarhandbok kan vi redan nu ta del av de visuella förändringarna som lyftet innebär – både interiört och exteriört.
Det var vid skiftet mellan februari och mars 2013 som senaste generationen Mazda 6 hade premiär i Sverige. Några månader dessförinnan hade modellen haft premiär i Japan. I hemlandet (och i Kina) heter den inte 6 utan Atenza och det är just en Atenza vi ser på bilderna här. Men den ser inte riktigt ut som vi är vana vid. Det rör sig nämligen om den ansiktslyfta versionen som vi redan i dag får smaka på tack vare bilder från en japansk säljarhandbok.
Bilderna är inte de bästa med vi ser ändå ganska tydligt flera av förändringarna. Mazda skriver i sitt tryckta material att det rör sig om ”big changes”, det vill säga stora förändringar. Några större visuella förändringar på utsidan kan vi inte skönja. Större är de på insidan och kanske ännu större sett till drivlinan. Sistnämnda går vi tyvärr bet på i dag då någon information kring det tekniska än så länge är okänt.
Tittar vi i fronten ser vi att strålkastarna i och med lyftet får nya insatser samtidigt som dimljusen i spoilerns nederkant blir mindre. Sistnämnda får sällskap av en aluminiumdetalj som förstärker de yttra ”luftintagen” i frontspoilern som för övrigt är lite mjukare formgiven och mer enhetlig än i dag. Vi ser också att ribborna i grillen är annorlunda och tätare samt att kromsargen som löper från strålkastare till strålkastare, via omvägen under grillen, är kraftigare i utförandet.
Längs med bilens sidor och i baken kan vi inte se några direkta skillnader mot i dag. Det skulle i så fall vara att bakljusens interiöra design ser ut att förändras något och eventuellt om kromribban på bakluckans nederkant är något kortare.
Interiört är förändringarna desto större. Instrumentbrädan är mindre och smidigare, likaså mittkonsolen. Utförandet av de båda känns mer elegant. En stor nyhet är att den i dag integrerade skärmen för navigation och andra funktioner är ersatt av en fristående enhet precis som i senaste nya Mazda 2 och 3. Trenden i bilvärlden är just nu att inte låta skärmarna vara en del av instrumentbrädan utan de ska i stället ligga utanpå densamma. BMW var förmodligen först ut med tilltaget för ett par, tre år sedan, därefter följde Audi och Mercedes och nu kommer japanerna.
En annan väldigt tydlig förändringar är handbromsspaken. Den är borta! Betyder det att det inte längre går att låsa bakhjulen på Mazda 6 när man ska parkera? Så klart inte. Mazda 6 har hoppat på tåget med elektrisk handbroms (parkeringsbroms). Drag eller tryck på en liten knapp så aktiveras eller inaktiveras handbromsen.
Mazda 6 facelift kommer att visas upp i all sin prakt på bilsalongen i Los Angeles senare i november månad. Där kommer den att stå sida vid sida med världsnyheten Mazda CX-3.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se