Foto: Mazda Motor Europe

Mazda behåller MX-5 ett tag till

Trots Mazdas framtida elbilsoffensiv meddelar Europachefen att man ska behålla symboliska MX-5 i sin nuvarande form så långt det går. På huvudkontoret i Japan har man andra planer, men dessa placerar sig i framtiden och är ännu oklara.

Mazda har tidigare meddelat att de ska utöka och elektrifiera sitt sortiment de kommande åren. Tillverkaren har bekräftat att det kommer en rad nya el-suvar samt halvkombimodeller. De ska byggas på olika arkitekturer, de större på den nya plattformen för bakhjulsdrivna fordon och den mindre plattformen för framhjulsdrivna bilar. Den senare används i dag till Mazda 3 och Mazda MX-30.

Nu har Mazdas chef för produktutveckling i Europa, Joachim Kunz, gett antydningar om att berömda MX-5 ska övervägas helt separat från de mer vardagliga modellerna. Orsaken är att man vill behålla entusiasterna.

LÄS OCKSÅ: Mazda visar laddhybriden CX-60 

– Det är vår varumärkesikon och den behandlas alltid väldigt speciellt. För tillfället ser det ut som att vi kommer att ha den här bilen för alltid, med den här storleken och konceptet och förbränningsmotorn. Naturligtvis, någon dag måste vi elektrifiera det, men vi vill behålla detta rena koncept, säger han till brittiska sajten Autocar.

Mazda MX-5 uppdaterades alldeles nyligen. Foto: Mazda Motor Europe

Däremot medger han att företagets Europa-verksamhet har mindre inflytande över bilen eftersom det är huvudkontorets Japans ”bebis”. Och ingenjörerna i Japan är fast beslutna att överföra MX-5:s kärnegenskaper till nya kommande generationer. Men så sent som i december offentliggjordes en lättare uppdatering för modellen, så ett litet tag till får den vara kvar.

Den viktigaste faktorn i det hela är just att inte flytta över MX-5 till sin arkitektur för mindre bilar, eftersom det skulle innebära att man offrar karaktären som definierar bakhjulsdriven teknik. Men ett möjligt framtidsscenario skulle kunna vara att utnyttja tillverkarens så kallade Skyactiv-X-teknik som bidrar till att minska förbrukningen.