Mazda CX-30 officiell i Genève
Mazda presenterar nu en helt ny suv som placerar sig mellan CX-3 och CX-5, men man ger den inte beteckningen CX-4. I stället lystrar den till namnet CX-30. I sommar inleds produktionen.
Mazda visar nu andra bilen i vad de kallar för märkets nya produktgeneration. Först ut var nya Mazda 3 som vi nyligen provkörde och imponerades av, bortsett från sikten snett bakåt. Den är nämligen urusel. På CX-30, som nya suven har döpts till, är C-stolparna betydligt nättare.
Vi får höra att CX-30 storleksmässigt placerar sig mellan dagens CX-3 och CX-5. Men den har inte fått modellbeteckningen CX-4 eftersom det är en bokstavs- och sifferkombination som redan används på en suv som byggs och säljs i Kina.
Den är 439,5 centimeter lång vilket gör den tolv centimeter längre än CX-3 och 15,5 centimeter kortare än CX-5. Från sida till sida mäter den 179,5 centimeter och på höjden 154 centimeter. CX-30 är med andra ord fem millimeter högre än CX-3 men väldigt mycket lägre än CX-5 som är 168 centimeter från topp till tå.
Axelavståndet är 265,5 centimeter, även den en siffra som ligger mittemellan de båda andra suvarna, dock närmare CX-5 vilket bör betyda att innerutrymmena är goda.
Bagaget rymmer 430 liter och lasttröskeln ligger 73,1 centimeter ovan mark. Volymen är betydligt mer än CX-3:ans 350 liter men CX-30:ans siffra kommer till korta i jämförelse med CX-5 som rymmer 506 liter.
Interiören följer samma linje som den i nya Mazda 3 vilket innebär ett stort steg ifrån interiören i CX-3 och CX-5. Det är fler böljande linjer och en ny integration av infotainmentskärmen på instrumentbrädan. Mätarklustret liknar dock CX-5:ans men med något omgjorda rundlar.
Motorerna berättas det inte ingående om, men vi får i alla fall veta att det kommer en bensindriven Skyactiv-G-drivlina, en dieseldriven Skyactiv-D-drivlina och – mest spännande av dem alla – en bensindriven maskin med nya Skyactiv-X-tekniken som sägs ta förbränningsmotorn till en helt ny nivå.
Mazda avslöjar också att bensinmotorerna kommer att dra nytta av ett 24-volts mildhybridsystem kallat M-Hybrid. Mazda satsar alltså på halva spänningen jämfört med många konkurrenter.
Samtliga motorer går att kombinera med fyrhjulsdrift där AWD-systemet i-Activ sägs ha uppgraderats.
Mazdas plan är att sätta CX-30 i serieproduktion till sommaren. Därefter ska den lanseras globalt, så även i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se