Mazda CX-5 facelift officiell
När Mazda nu presenterar andra generationens CX-5 i uppdaterat utförande utökar man utbudet med två specialmodeller av suven.
Mazda CX-5 slog ned som en bomb i början av 2012 och blev senare även en försäljningsframgång i Europa. Första generationen i all ära, men det är andra generationen som har gått bäst hem bland de europeiska konsumenterna. Nu är det dags för denna senaste generation att uppdateras för första gången.
Mazda menar att CX-5 årsmodell 2022 bjuder på väsentligt uppdaterad design. Vi menar att det är en kraftig överdrift. Visst har grillen fått ett nytt rutmönster och den kromade list som löper undertill och ”lyfter upp” strålkastarna har fått en annorlunda utformning, men strålkastarna i sig har samma grundform men med annan utformning av själva ljusoptiken och lysdiodernas placering. Strålkastarna är för övrigt indelade i vardera tjugo sektioner som var för sig kan tona ned för att inte blända annan trafik, tidigare var antalet tolv. Avslutningsvis har främre stötfångaren också gjorts om en aning.
Även baktill är stötfångaren och ”diffusorn” omarbetade medan bakluckan är sig lik. Bakljusen har däremot fått lite förändrade former och innehållet i dessa har gjorts om för att ge en annan ljusbild.
Interiört ser det ut som tidigare, men på mittkonsolen har en yta för trådlös laddning av mobiltelefon tagit plats och bagageutrymmesgolvet har fått ny design som gör att hela ytan är plan vid nedfällt baksäte.
Nytt men inte synligt på insidan är att CX-5 nu har fått teknik som hjälper till vid kökörning, en så kallad kökörningsassistent. Bättre sent än aldrig...
Mazda säger att komforten har ökat genom att CX-5 har fått ta del av Skyactiv-Vehicle Architecture, något som även påstås spä på körglädjen i positiv riktning. Komforten har dessutom förbättrats i form av mindre oljud i kupén – Mazda har nämligen gett CX-5 mer ljudisolering.
CX-5 har från och med årsmodell 2022 berikats med körlägesväljaren Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive). Om bilen är fyrhjulsdriven och försedd med bensinmotor ingår ett nytt terrängläge som ska underlätta körning på dåligt underlag.
Två specialversioner bjuder nästa årgång av CX-5 på – CX-5 Newground beskrivs som inspirerad av terrängkörning och vänder sig till personer med en aktiv livsstil. Hur dynamisk den upplevs framgår dock inte av pressmeddelandet. Bland annat kan tidigare nämnda bagageutrymmesgolv vändas för att en oöm och vattentålig sida ska vetta uppåt.
Andra specialversionen är CX-5 Homura som riktar sig till personer som vill ha en CX-5 i sportigare utförande, med bland annat svarta 19-tumsfälgar, svartlackerade ytterbackspeglar samt – i stället för krom – svartlackerad kromribba under grillen. Fler svarta detaljer finns på modellversionen som även innehåller röda sömmar bland annat säte, ratt och växelspak.
De nuvarande utrustningsnivåerna Vision (instegsutförandet), Ignite Edition, Optimum och Optimum Signature (topputförandet) ersätts med Sky, Sky Tech, Cosmo och Signature.
Motorerna som finns till CX-5 i dag fortsätter att utgöra utbudet även framöver, det vill säga Skyactiv-G-bensinmotorer på 2,0 liter och 165 hästkrafter samt 2,5 liter och 194 hästkrafter och Skyactiv-D-dieselmotorer på 2,2 liter med 150 och 194 hästkrafter. Samtliga motorer, bortsett från 150-hästarsdieseln, går att få med fyrhjulsdrift.
Till Sverige kommer uppdaterade Mazda CX-5 antagligen under januari 2022 (ännu inte helt säkerställt) och priserna lär bli som i dag eller väldigt snarlika. Frånpriset är i alla fall detsamma som i dag – 312 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se