Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5
Mazda CX-5 Foto: Patrik Lindgren

Mazda CX-5 uppdateras och hjälper vid kärringstopp

Det är redan mer än två år sedan Mazdas succécrossover CX-5 lanserades och nu uppdateras den lite smått för att locka fler kunder till sig.

Mazdas mest sålda modell i Sverige sedan årsskiftet är CX-5. Under januari till och med maj hittade 636 exemplar nya ägare, en dryg handfull fler än vad Mazda 3 mäktade med. För att CX-5 fortsatt ska locka svenska nybilsköpare har modellen nu uppdaterats och justerats en aning vad gäller utrustningsversionerna.

Mazda CX-5 säljs från och med nu med fjädring som ska vara mer komfortabel än tidigare. De bilar som är utrustade med automatlåda skiljer sig från vad vi är vana vid. Spåret i växellådskulissen är inte längre J-format utan rakt så att växelväljaren, som för övrigt klätts med en läderdamask, endast behöver skjutas rakt fram eller bak.

Väljer du automatlåda för att slippa kärringstopp? Mazda har tänkt till och du kan därmed köpa en CX-5 med manuell låda utan att få pinsamma stunder vid rödljuset. Skulle du få kärringstopp är det bara att trycka ned kopplingspedalen inom tre sekunder så startar motorn igen.

Nytt är också två nya blåa karosskulörer – Blue Reflex mica och Deep Chrystal Blue mica. Läderklädseln har uppdaterats (den ljusa) och läderratt, växellådsdamask samt motsvarigheten på handbromsen har fått röda sömmar. Dessutom har CX-5:ans aluminiumfälgar fått ny lackering som ger bättre lyster.

Som ovan nämnt har Mazda Sverige också stuvat om bland utrustningsnivåerna. Tidigare var de fyra till antalet, numera endast tre. Precis som hos Mazda 3 och 6 benämns dessa Core, Vision och Optimum där sistnämnda är den fullutrustade versionen.

Den utrustningsversion som har fått stryka på foten är den med minst utrustning. Så här säger Mazda Motor Sveriges vd Klaus Oest om tilltaget:

– I Sverige vill konsumenterna ha mera utrustning så nästan ingen köpte den minst utrustade versionen. Därför tog vi helt enkelt bort den när vi ändrade modellbeteckningarna till samma som för de nyare Skyactiv-modellerna Mazda3 och Mazda6. Det finns ju ingen orsak att ha en modell i prislistan bara för att kunna annonsera ett lågt instegspris. Då är det ärligare mot konsumenten att ta bort modellen.

Det svenska modellprogrammet för CX-5 ser ut som följer:

Bränsle  Drivning   Version   Vxl-låda   Effekt    Pris

Bensin   FWD        Core      6 MT       165 hk    239 900 kr

                   Vision    6 MT       165 hk    260 400 kr

        AWD        Core      6 MT       160 hk    257 900 kr

                   Core      6 AT       160 hk    271 900 kr

                   Vision    6 MT       160 hk    278 400 kr

                   Vision    6 AT       160 hk    292 400 kr

                   Optimum   6 MT       160 hk    295 300 kr

                   Optimum   6 AT       160 hk    309 300 kr

Diesel   FWD        Core      6 MT       150 hk    267 900 kr

                   Core      6 AT       150 hk    281 900 kr

                   Vision    6 MT       150 hk    288 400 kr

                   Vision    6 AT       150 hk    302 400 kr

        AWD        Core      6 MT       150 hk    285 900 kr

                   Core      6 AT       150 hk    299 900 kr

                   Vision    6 MT       150 hk    306 400 kr

                   Vision    6 AT       150 hk    320 400 kr

                   Optimum   6 MT       175 hk    329 300 kr

                   Optimum   6 AT       175 hk    343 300 kr