Mazda CX-5 uppdateras och hjälper vid kärringstopp
Det är redan mer än två år sedan Mazdas succécrossover CX-5 lanserades och nu uppdateras den lite smått för att locka fler kunder till sig.
Mazdas mest sålda modell i Sverige sedan årsskiftet är CX-5. Under januari till och med maj hittade 636 exemplar nya ägare, en dryg handfull fler än vad Mazda 3 mäktade med. För att CX-5 fortsatt ska locka svenska nybilsköpare har modellen nu uppdaterats och justerats en aning vad gäller utrustningsversionerna.
Mazda CX-5 säljs från och med nu med fjädring som ska vara mer komfortabel än tidigare. De bilar som är utrustade med automatlåda skiljer sig från vad vi är vana vid. Spåret i växellådskulissen är inte längre J-format utan rakt så att växelväljaren, som för övrigt klätts med en läderdamask, endast behöver skjutas rakt fram eller bak.
Väljer du automatlåda för att slippa kärringstopp? Mazda har tänkt till och du kan därmed köpa en CX-5 med manuell låda utan att få pinsamma stunder vid rödljuset. Skulle du få kärringstopp är det bara att trycka ned kopplingspedalen inom tre sekunder så startar motorn igen.
Nytt är också två nya blåa karosskulörer – Blue Reflex mica och Deep Chrystal Blue mica. Läderklädseln har uppdaterats (den ljusa) och läderratt, växellådsdamask samt motsvarigheten på handbromsen har fått röda sömmar. Dessutom har CX-5:ans aluminiumfälgar fått ny lackering som ger bättre lyster.
Som ovan nämnt har Mazda Sverige också stuvat om bland utrustningsnivåerna. Tidigare var de fyra till antalet, numera endast tre. Precis som hos Mazda 3 och 6 benämns dessa Core, Vision och Optimum där sistnämnda är den fullutrustade versionen.
Den utrustningsversion som har fått stryka på foten är den med minst utrustning. Så här säger Mazda Motor Sveriges vd Klaus Oest om tilltaget:
– I Sverige vill konsumenterna ha mera utrustning så nästan ingen köpte den minst utrustade versionen. Därför tog vi helt enkelt bort den när vi ändrade modellbeteckningarna till samma som för de nyare Skyactiv-modellerna Mazda3 och Mazda6. Det finns ju ingen orsak att ha en modell i prislistan bara för att kunna annonsera ett lågt instegspris. Då är det ärligare mot konsumenten att ta bort modellen.
Det svenska modellprogrammet för CX-5 ser ut som följer:
Bränsle Drivning Version Vxl-låda Effekt Pris
Bensin FWD Core 6 MT 165 hk 239 900 kr
Vision 6 MT 165 hk 260 400 kr
AWD Core 6 MT 160 hk 257 900 kr
Core 6 AT 160 hk 271 900 kr
Vision 6 MT 160 hk 278 400 kr
Vision 6 AT 160 hk 292 400 kr
Optimum 6 MT 160 hk 295 300 kr
Optimum 6 AT 160 hk 309 300 kr
Diesel FWD Core 6 MT 150 hk 267 900 kr
Core 6 AT 150 hk 281 900 kr
Vision 6 MT 150 hk 288 400 kr
Vision 6 AT 150 hk 302 400 kr
AWD Core 6 MT 150 hk 285 900 kr
Core 6 AT 150 hk 299 900 kr
Vision 6 MT 150 hk 306 400 kr
Vision 6 AT 150 hk 320 400 kr
Optimum 6 MT 175 hk 329 300 kr
Optimum 6 AT 175 hk 343 300 kr
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se