Mazda MX-5 fyller 25 år
Vi lyfter hatten för Mazda MX-5, eller Miata som den också kallas, en av världens mest sålda sportbilar fyller 25 år.
När Mazda MX-5 presenterades på bilsalongen i Chicago 1989 fick den väcktes intresset för tvåsitsiga roadsters igen. Receptet är enkelt låg vikt, frontmonterad motor och bakhjulsdrift, en bil inspirerad av de brittiska och italienska sportbilarna från sextiotalet.
Första generationen, kallad NA, sålde i över 400 000 exemplar mellan 1989 och 1997, hade till en början en 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor som levererade 116 hästkrafter via en femväxlad manuell låda till bakhjulen, 1990 tillkom även en fyrväxlad automatlåda. Inget kraftpaket men fullt tillräckligt för att njuta av MX5:ans utomordentliga vägegenskaper. 1993 introducerades 1,8-litersmotorn som gav 131 hästkrafter. En effektökning som egentligen inte gav en piggare bil, bland annat på grund av den ökade vikten chassiförstärkningarna som krävdes förde med sig. Men däremot förbättrades väghållningen.
1998, nio år har gått sedan presentationen och det är hög tid för en ersättare, MX-5 generation två, internkod NB, lanseras. Den i stort sett enda skillnaden mot föregångaren är utseendet, popup-strålkastarna är som bortblåsta och ersatta av fasta stålkastare och en kurvigare karossform med lite bredare höfter över de bakre hjulen. En orsak till att popup-strålkastarna slopades var att de inte klarade de nya säkerhetskraven för gångtrafikanter. Effekten på 1,8-litersmotorn höjdes till 147 hästkrafter vilket gav en noll till 100 km/h tid på 7,5 sekunder.
Vid millennieskiftet skrevs Mazda MX-5 in i Guinness Rekordbok som världens mest sålda tvåsitsiga sportbil med över en halv miljon sålda bilar. 2003 dök en coupeversion av MX-5 upp men den såldes enbart i Japan och är i dag en av de ovanligaste modellerna.
Två år senare var det dags för generation tre, också känd som NC, som presenterades 2005 är den generation som säljs än i dag. Till skillnad från tidigare generationer är NC en helt ny bil men som fortfarande bär på arvet av den första generationen. Formerna blev aningen skarpare och för första gången gick det att få sin Miata med enkelt tygtak eller elmanövrerad plåtcab.
1,6-litersmotorn slopades och nu erbjuds antingen en 1,8-litersmotor som ger 126 hästkrafter eller en 2,0-litersmotor som levererar 160 hästkrafter. Den sistnämnda erbjuds med sexväxlad manuell eller automatlåda medan 126-hästarsmotorn kommer med femväxlad manuell. 2008 uppdateras utseendet marginellt och ett år senare firar ikonen MX-5 20-årsjubileum. 2011 förnyas Guinness-rekordet då Mazda producerat mer är 900 000 MX-5.
Nu 2014 börjar MX-5 åter igen bli till åren och lagom till 25-årsjubileet ligger en ny fjärde generation i startgroparna. Troligtvis kommer den presenteras i början av 2015 och följa samma designspråk som vi i dag kan se på Mazda 3, 6 och CX-5. Vi väntar med stor spänning på vad som gömmer sig runt hörnet och till sist, grattis till 25 år Mazda MX-5!
https://youtu.be/Ip_iK4mfSF4?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se