Mazda MX-5 Superlight – direktrapport från provkörningen
Kommer du ihåg den där 995 kilo lätta MX-5:an utan vare sig tak eller framruta som Mazda ställde ut på Frankfurtsalongen häromveckan? Inte? Får vi då friska upp minnet med en provkörning av bilen som bjuder på äkta fartvind och körglädje…?
God dag Hans! Du åkte från körning av nya Volvo S60 i Köpenhamn i går till München i dag. Vad är det för trevligt du har satt klorna i nu?
– Jag flög mycket riktigt till München i går kväll, men där väntade vidare färd till österrikiska Kitzbühel med dess vackra omgivning och härliga serpentinvägar. Kalasområde när man får lägga vantarna på Mazda MX-5 Superlight, du vet den där lättade MX-5:an som inte kommer i produktion.
Ja just det. En liten trevlig busbil som har blivit ännu busigare. Eller?
– Det är ingen supersportbil det handlar om. Det är grovt sagt en strippad MX-5 med oförändrad 1,8-litersmotor på 126 hästkrafter kopplad till standardlådan med fem manuella växlar. 995 kilo väger den in på och bantningen med 80 kilo gör den gott. 0-100 km/h går på 8,9 sekunder, inte så värst snabbt, men desto roligare att leka med. I uppförsluten här i Alperna går det lite tungt, men det får man igen med råge när det går nedför. Oj vad den är rolig och slickar vägen med endast tio centimeters marginal mellan bil och backe. De rejäla fyrkolvsoken suger nästan musten ur mig när jag rör bromspedalen. Sportchassit med styvare dämpare och den 50 millimeter bredare spårvidden gör den till en kurvkung här på serpentinvägarna i nedförsluten. Och oj vad jag vill att den här bilen byggs i alla fall i en liten upplaga!
Jasså, den är så rolig? 78 procent av våra läsare tyckte i en omröstning också att den ska byggas, och de har ändå inte kört den!
– Haha, ja, den framkallar vissa känslor. Speciellt när man sitter bakom ratten i sittbrunnen som är smakfullt inredd med mycket aluminium, kolfiber och brunt läder. Det läckra är känslan av frihet när man kör, det finns ju ingen vindruta. Man måste ha hjälm med visir för att inte svälja en skalbagge eller två. Och jag kan också intyga om att runtomsikten måste vara bäst i klassen.
Mazda har ju skruvat på ljuddämparna för att få lite mer effektfullt ljud. Hur låter den?
– Ljuvligt. Helt enkelt ljuvligt! Det är gott ljud i puffran tack vare sportavgassystemet från Mazdaspeed.
Någon annan upplevelse som du vill förmedla?
– Bilen finns bara i ett exemplar men ändå får vi smiska den ganska hårt. Tack för det, Mazda. Det är tur att det är lugn trafik här på alpvägarna, man får ju vrida huvudet ganska mycket för att kolla att det är fritt runt omkring eftersom det saknas sidobackspeglar. Endast en mittmonterad vidvinkelbackspegel finns, en vacker sak i aluminium. Handtag för att öppna dörrarna saknas. I stället finns ett snöre på insidan av dörren som man drar i – racerkänsla!
Någon som saknas eller är bilen komplett?
– Jag saknar en diff. Bilen skulle må så mycket bättre med en sådan. Det skulle lätt spä på körupplevelsen ännu mer. Sedan är det säkerheten, den är väl inte världens säkraste och har bara två störtbågar i aluminium bakom nackstöden. Det är väl detta som gör att Mazda inte tänker föra över konceptet till en serievagn. Men kunde Renault göra det på 1990-talet med sin Sport Spider så kan väl Mazda!? Men i och för sig, Renaulten hade vindruta och kraftigare störtbåge.
Så MX-5 Superlight är en ren one-off och that’s it, eller?
– Ja, det verkar tyvärr så. Men det går rykten här nere i Österrike att Mazda ska släppa en jubileumsmodell av MX-5 i Europa nästa år med tanke på att det då är 20 år sedan MX-5 introducerades i just Europa. En modell som ska vara mer ”back to basics” för att knyta an till första generationen. Men jag hade ändå verkligen velat se en liten serie av Superlight byggas och som hade kostat som kanske MX-5 2,0 Sport, alltså max 300 000 kronor, inte mer.
Okej, jag tackar, Hans! Glöm inte att ta på dig hjälmen innan du drar iväg igen…
- Ja just jädr… host… urk… för sent. En bagge rätt ner bland alveolerna. Ingen hit! Hej…
Mängder av bilder på och all information om Mazda MX-5 Superlight hittar du via länken under filmen nedan.
Ladda ner flash för att
använda tvspelaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se