Mazda satsar på diesel – ny motor nästa år
Dieselmotorn rasar i populäritet men tekniken har mer att ge menar Mazda som lanserar en nyhet på dieselfronten nästa år.
Mazda håller förbränningsmotorn högt även om man till Tokyosalongen ska visa upp sin första elbil. Tidigare har man presenterat siffror som visar att européer har fortsatt förtroende för bensin- och dieselmotorer och just nu lanseras deras nya bensinmotor vid namn Skyactiv-X på marknaden – en motor vi på Teknikens Värld redan har provkört.
LÄS MER: Teknikens Världs avgasbibel
Inte ens på dieselfronten har Mazda gett upp, där andra kastar in handduken. Volvo har till exempel slutat att utveckla motortypen och Honda stryker alternativet för sina europeiska kunder. Andra är inte lika övertygade om dieselns död. Klaus Fröhlich, utvecklingsansvarig hos BMW, räknar med att motortypen kommer att finnas 20 år till.
För dieselfantasten kommer det goda nyheter från Mazda. Christian Schultze, chef för märkets europeiska utvecklingsavdelning, har för Autocar bekräftat att man ska presentera en ny generation av dieselmotorer nästa år.
– Vi håller fast vid dieselmotorn. 2020 ska vi presentera motorn i en ny skepnad. Vi ska visa hur ren och effektiv motortypen kan vara, menar han.
Om det finns några kopplingar tekniskt sett mellan den tidigare nämnda bensinmotorn och den nya dieseln svara han bara delvis på.
– Vi kommer att överraska er. Det är inte så stor skillnad på bensin- och dieselmotorer, säger han.
LÄS MER: Inga planer på en ny Mazda 3 MPS
Mazda är öppna för nya förnybara bränslen och kan tänka sig satsa på sådana när de är ekonomiskt gångbara. Tillsamman med Hiroshimas universitet och Tokyos tekniska institut forskar man till exempel om mikroalger som bränsle.
– Vi hoppas att regeringar vaknar upp och inser att elektrifiering bara är en väg av flera. Motorn Skyactiv-X är ett steg i rätt riktning, hävdar han.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se