Mazda ska bli 30 procent bättre
Mazda ska bli snålare och lättare. Under de kommande sju åren ska bilarnas bränsleförbrukning minska med 30 procent och bilarna ska i genomsnitt bli 100 kilo lättare.
För att hänga med på bilindustrins tåg mot miljövänligare bilar har Mazda offentliggjort sina planer för de kommande sju åren. Det ska göras en ordentlig satsning på lättare bilar och snålare motorer. Målet är att nästan hela motorutbudet ska ha uppdaterats eller bytts ut innan 2015. Vi kan vänta oss en hel del nyheter från Mazda framöver, bland annat ett flertal etanolmotorer.
Mazdas miljösatsning har fram tills nu mest handlat om forskning på vätgas som drivmedel. Mazdas variant är att kombinera en elmotor med en wankelmotor som kan drivas av antingen vätgas eller bensin. Just nu pågår testverksamhet av tekniken i form av ett antal Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid som rullar på de allmänna vägarna i Japan. Som bekant är dock forskningen kring vätgas och bränsleceller en långsam och kostsam process. Därför väljer man nu att likt många andra tillverkare optimera den befintliga tekniken. Det gäller att göra bilarna så lätta som möjligt och motorerna så effektiva som det bara går.
Den mest genomgripande åtgärden för Mazda blir att göra alla bilar lättare. I genomsnitt ska bilarna bli 100 kilo lättare, vilket naturligtvis kommer att göra mycket för bränsleekonomin. Dessutom lanserar Mazda sitt start-stopp-system som de kallar Smart Idle Stop. Systemet uppges vara unikt på det sättet att bränsle sprutas in i cylindern omedelbart efter att motorn stängts av. När det sedan är dags att åka kan bränslet antändas snabbare och sätta fart på kolvarna. Enligt Mazda resulterar detta i en snabbare och tystare start, bränslebesparingen blir ungefär sju till åtta procent. Smart Idle Stop blir tillgängligt i Europa och Japan tidigt nästa år och i resten av världen kort därefter.
Någon gång under nästa år kommer Mazdas första etanolkonverterade motor. Inledningsvis blir det bara den nordamerikanska och den nordeuropeiska marknaden som får tillgång till denna motor. Lite längre fram i tiden, 2011, är planen att alla motorer från Mazda ska vara utrustade med direktinsprutning. Samma år lanseras även en ny generation dieselmotorer med en 20-procentig förbättring i bränsleeffektivitet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se