Foto: Mazda

Mazda släpper CX-60 med ny sexcylindrig dieselmotor

Mazda går som vanligt mot strömmen och lanserar nu ett nytt motoralternativ till den stora suven CX-60. Snart kan den köpas med en nyutvecklad, sexcylindrig dieselmotor.

Hur många nya bilmodeller med dieselmotoralternativ har det lanserats hittills i år? Vi vågar påstå att det bara är en, att den heter Mazda CX-60 och att den presenteras nu. CX-60 premiärvisades i våras, men då endast som laddhybrid. Nu meddelar Mazda att det kommer ett till motoralternativ och det, helt i strid med rådande elektrifieringstrend, är en rak, sexcylindrig dieselmotor på 3,3 liter.

Den nya dieselmotorn kallas e-Skyactiv-D och är en mildhybrid med ett 48-voltsystem som puttar in lite extra kraft vid acceleration och samlar upp energi vid inbromsning. Den har också en ny förbränningsteknik som Mazda kallar DCPCI, vilket står för Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition. Exakt vad det betyder framgår tyvärr inte.

Foto: Mazda

3,3-litersdieseln ger maximal 254 hästkrafter och 550 newtonmeter. En åttaväxlad automatlåda skickar kraften till alla fyra hjul. Den ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 7,4 sekunder och toppfarten är 219 km/h.

Desto viktigare är kanske förbrukningen. Mazda anger en blandad förbrukning på 0,53 l/mil enligt WLTP och utsläppen stannar på 137 g/km. Det gör att skatten inte drar iväg så mycket som man skulle kunna tro. CX-60 e-Skyactiv-D kommer att kosta 9 396 kronor per år i skatt under de första tre åren.

LÄS MER: Mazda: E-bränslen behöver komplettera elfordon 

Efterfrågan på bilar med stora dieselmotorer kan tyckas begränsad, men CX-60 e-Skyactiv-D kan säkerligen hitta sina köpare i de som behöver dra tunga släp, lastade med båtar eller hästar. Den tillåtna dragvikten är 2 500 kg.

CX-60 med den nya dieselmotorn kommer till Sverige i januari 2023 och senare nästa år kommer den sjusitsiga varianten som kallas CX-80.