Mazda visar Skyactiv-X i tuffa koncept
Mazdas framtid när det kommer till form och teknik presenteras nu med två koncept i Tokyo, men är det inte nästa generation 3 och en ny fyrdörrarscoupé det egentligen handlar om?
Efter ett par teaserbilder och lite småtugg presenterar nu Mazda sina nyheter på Tokyosalongen. Den sjusitsiga suven CX-8, som kommer ut på den japanska marknaden senare i år, har vi redan skrivit om, mer intressant är de två koncept som visar Mazdas form och teknik inom såväl en nära som mer avlägsen framtid.
Kai Concept ligger närmast i tiden och har en ny teknik när det gäller förbränningsmotorer: Skyactiv-X. Motorn använder sig av en extra effektiv förbränningsteknik kallad Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) som enligt Mazda ska kombinera höga varv som hos en bensinmotor med låg förbrukning och högt vridmoment som hos en dieselmotor. I siffror betyder det 10-30 procent bättre vridmoment och 20-30 procent lägre förbrukning än dagens motorer av generationen Skyactiv-G, enligt Mazda.
Kai Concept mäter 4 420 millimeter på längden, 1 855 millimeter på bredden och är 1 375 millimeter hög. Ställer vi den i Mazdas saluhall så rimmar måtten väl med modellen 3. Då ser vi också att de har samma axelavstånd på 2 700 millimeter vilket betyder att de förmodligen bygger på samma plattform. Motorn driver på framhjulen som har däckdimension 245/35 R20 monterade på fälgar med nio tums bredd.
Helt ny eller inte, Mazda har i sitt arbete med plattformen haft människan och komfort i centrum och sett över såväl chassirörelser, vibrationer som själva stolarna som ska ha en form som bättre följer ryggradens naturliga form.
Allt detta packas in i ett femdörrarsskal som visar Mazdas nästa steg i Kodo-filosofin som går att spåra bak till 2010. Målet har att varit att skala bort allt onödigt för att få bilen att framstå som mer solid.
Även invändigt har det skalats av. Såväl förarmiljö, dörrsidor som mittkonsol har stramats åt för att skapa såväl volym som fartkänsla i kupén. Tre rejäla mätartavlor är placerade framför föraren och en skärm är inbakad i instrumentbrädans förlängning.
Vi kan alltså vänta oss att en mängd designelement från Kai Concept kommer att dyka upp på Mazdas bilar när det är dags för generationsskifte. Faktum är att bilen vi ser här mycket väl kan vara nästa generation Mazda 3. En modell som ligger närmare i tiden än vad man kan tro, dagens ”trea” kom 2013 men fick en uppdatering till årsmodell 2017.
Kai betyder ”pionjär” och Mazda hoppas att konceptet ska staka ut framtiden. Det gör den till viss del även om en förbränningsmotor inte direkt osar framtid. Den omfattas dock av Mazdas framtidsstrategi Zoom-Zoom 2030 där även elmotorer ingår.
En mer avlägsen framtid visar Vision Coupé Concept även om Mazda pekar på kopplingar till urgamla modeller som mikrobilen R360 Coupé och Luce Rotary Coupé – en bil som vi har kört i systertidningen Klassiska Bilar, en provkörning du kan läsa i sin helhet här på sajten.
Vision Coupé Concept visar ett avskalat formspråk likt det hos Kai Concept men är än mer extrem. Även invändigt känner vi igen oss med luftigheten, de tre mätartavlorna och en inbyggd skärm i den svepande instrumentbrädan. Konceptet må vara en fingervisning om Kodo-designens framtid men är även en fingervisning om vad som ligger på Mazdas ritbord: en fyrdörrarscoupé.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se