Mc-förare och mopedister lever farligt
Sika, Statens institut för kommunikationsanalys, har publicerat en rapport som visar att förarna på tvåhjuliga fordon kör med livet som insats i betydligt större utsträckning än bilförarna. Denna kategori av förare står för hela 15 procent av antalet dödade i trafiken.
Under 2007 dog 471 personer på det svenska vägnätet. Det är 201 fler än Nollvisionen hade som uppsatt mål. Av dessa var 74 personer tvåhjulsburna – 60 motorcyklister och 14 mopedister, vilket motsvarar 15 procent av totala antalet döda på vägarna. Detta trots att de bara utgör cirka en procent av den totala trafiken.
Enligt Sikas rapport går denna förarkategori i motsatt riktning mot bilisterna. Enligt trenden är allt färre bilister inblandade i dödsolyckor medan antalet mc- och mopedförare ökar kraftigt. Dessutom drar denna kategori av förare på sig stora sjukvårdsresurser. Antalet sjukvårdsdygn för mc- och mopedförare har gått om antalet sjukvårdsdygn för bilister trots att de förstnämnda kör betydligt färre kilometer.
Enligt rapporten skulle 72 av de 74 personerna ha överlevt olyckorna om de i stället valt att åka bil.
– Man ska inte tro att de kör för fort eller slarvigt, men om det händer en trafikolycka så är man väldigt oskyddad, säger Maria Melkersson, statistikchef på Sika.
En vanlig uppfattning är att självmord ligger bakom många av dödsolyckorna. Enligt Sika är det dock väldigt få dödsolyckor som är självmordsrelaterade. Två till fem procent av totala antalet trafikdödade, eller om man så vill 10 till 20 personer om året.
Fortsatt 15-årsgräns för EU-moped
I torsdags presenterade regeringen sin nya trafiksäkerhetsproposition där man slår fast att 15-åringar också i fortsättningen ska få köra EU-moped med en maxfart på 45 km/h. Från många håll krävdes en höjning till 16 år eftersom EU-mopederna är starkt överrepresenterade i skadestatistiken. Men regeringen behåller den gamla gränsen och satsar istället på hårdare tag mot bland annat trimning och fylleri i trafiken.
Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, ställer sig bakom den nya propositionen.
– Men vi har ett viktigt förebehåll för vårt stöd. Utbildningstiden för blivande EU-mopedförare måste ökas kraftigt för att höja trafiksäkerheten. Föräldrarna måste få en mer aktiv roll, säger Sten Fahlén i MHFs förbundsstyrelse.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se