McLaren 540C Coupé officiell – britterna anfaller 911 Turbo på två fronter
McLaren är på hugget, de släpper nya modeller tätare än vad vissa byter kalsonger. 540C heter nya instegsmodellen som lägger sig snäppet under nyligen presenterade 570S.
För knappt två månader sedan drog McLaren skynket av specialversionen 675LT och för en dryg halvmånad sedan var det dags för nya instegsmodellen 570S att ge sig tillkänna. Men den fick inte lov att vara instegsmodell speciellt länge, för i dag på bilsalongen i Shanghai visar McLaren upp 540C.
540C sällar sig till Sport Series-klassen enligt McLarens modellindelning, samma klass som 570S (övriga klasser är Super Series och Ultimate Series).
Mycket är gemensamt med 570S, inte minst storleken som är identisk (453, 209,5 och 120,2 centimeter på längden, bredden och höjden), men 540C har fått modifierad aerodynamik och fälgar unika för modellen. Dessutom har hjulupphängningen modifierats för att bättre passa vardaglig körning.
Framför bakaxeln sitter samma 3,8-liters V8 med dubbelturbo som i 570S men i stället för 570 hästkrafter och 600 newtonmeter laddar 540 hästkrafter vid 7 500 r/min och 540 newtonmeter mellan 3 500 och 6 500 r/min. Siffrorna räcker till för att skicka iväg den 1 311 kg tunga bilen (två kg lättare än 570S) från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder (570S 3,2 sekunder), till 200 km/h på 10,5 sekunder (570S 9,5 sekunder) och i toppfart når den 320 km/h (570S 328 km/h). Kraftöverföringen från motor till bakaxel står en sjuväxlad sekventiell SSG-låda för.
1,11 liter per mil uppger McLaren att 540C drar vid blandad körning, det motsvarar koldioxidutsläpp om 258 gram per kilometer. Siffrorna är identiska med de hos 570S.
McLaren 540C ska säljas över hela världen och baserat på det brittiska priset landar modellen ungefär 200 000 kronor under storebror 570S, det vill säga drygt 1,6 miljoner kronor.
Om 570S är McLarens attack mot Porsche 911 Turbo S är 540C McLarens attack mot Porsche 911 Turbo. Porschen är något accelerationssnabbare (en tiondel) i grundutförandet, men så har den också fyrhjulsdrift.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se