Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

McLaren 570S Coupé officiell – ny instegsmodell i jakten på 911

McLaren presenterar nya instegsmodellen 570S Coupé som med 570 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,2 sekunder ska konkurrera med tyska sportkärror så som Porsche 911 och Audi R8.

På bilsalongen i Genève visade McLaren både nya 675LT och råa P1 GTR, till bilsalongen i New York har de tagit med sig nya instegsmodellen 570S som är första modell ut i segmentet som kallas McLaren Sport Series. Sedan tidigare har McLaren segmenten Super Series (650S, 675LT) och Ultimate Series (P1).

Nya 570S riktar in sig på konkurrenter som nya Audi R8 V10 plus och Porsche 911 Turbo S. Likt sina syskon har den en 3,8-liters V8 med dubbelturbo (M838TE), men med aningen lägre effekt. 570 hästkrafter vid 7 400 r/min och 600 newtonmeter mellan 5 000 och 6 500 r/min skickas via en sjuväxlad sekventiell SSG-låda till bakhjulen. McLaren säger att vikt/effektförhållandet på 434 hästkrafter per ton är klassledande.

Jämfört med 650S är 570S 115 kg lättare och väger in på 1 313 kg, detta tack vare en nydesignad monocoque och kaross i aluminium. Ändå är den något större, två centimeter, med sina 453 centimeter på längden. 209,5 centimeter mäter den på bredden och 120,2 centimeter på höjden. Viktfördelningen är 42 procent fram och 58 procent bak.

0-100 km/h avklaras på 3,2 sekunder (samma siffra som 911 Turbo S anger på papperet), 0-200 km/h på 9,5 sekunder och toppfarten anges till 328 km/h. Vikten är fördelad med 42 procent fram och 58 bak, enligt McLaren ska snittförbrukningen ligga på 1,11 liter per mil och koldioxidutsläppet på 258 gram per kilometer.

Tre olika körprogram som bland annat justerar de adaptiva stötdämparna finns för föraren att välja mellan: Normal, Sport och Track.

570S rullar på Pirelli P Zero Corsa-däck som sitter runt 19-tummare fram och 20-tummare bak, medan däcken mäter 225/35 fram respektive 285/35 bak.

Invändigt är det på McLaren-vis minimalistiskt med en stor infotainmentskärm samt klimatkontroller och växelväljarknappar mellan stolarna. 570S har enligt McLaren mer och bättre lastmöjligheter än någon annan McLaren, både i kupén och i det 150 liter stora bagageutrymmet fram.

Nya McLaren 570S förväntas kosta omkring 1,8 miljoner kronor. När den kommer till Sverige är i nuläget oklart.