McLaren 570S – tre snabba från provkörningen
Erik Wedberg har fått slita sig från kontorsstolen för att bege sig till Portugal och köra den helt nya instegsmodellen från McLaren, 570S.
Hallå Erik, var i Portugal befinner du dig?
– Provkörningen hålls i området kring Faro, men för tillfället befinner jag mig på racingbanan i Portimão.
Jag antar att det är 570S jag hör vråla i bakgrunden då. Hur bra är den?
– Oerhört bra, den bästa bil jag har kört hittills! McLaren har valt att behålla den hydrauliska styrningen och det har de verkligen gjort rätt i. Känslan är helt fantastisk. Den är hård och bullrig, mycket däck och motorljud tränger i kupén. Men det är inget dåligt i en bil som denna.
Det låter inte som att du lider, hur står den sig jämfört med storebror 650S och vad kostar den?
– Motorn är grunden densamma 3,8-liter V8 med dubbelturbo som i både 650S och P1, men effekten är något lägre på 570 hästkrafter. 570S är inte riktigt samma ”super-duper-sportbil” som 650S, snarare en oerhört bra supersportbil. 570S är tänkt som direkt konkurrent till Porsche 911 Turbo S, och prestandamässigt råder det absolut inga tvivel om det. Även om 911:an är mer användarvänlig som vardagsbil, men McLaren har i alla fall försökt att göra denna lite mer praktisk. Det är nämligen McLarens första bil som har handskfack och sminkspegel.
McLaren 570 finns att beställa redan nu och kostar från 1 830 000 kronor.
Hela provkörningen av nya McLaren 570S läser du i Teknikens Värld nummer 24/2015, som utkommer 5 november. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se