McLaren 675LT är cool, lätt och snabb
Vad får man om man slänger på tre extra centimeter på en McLaren 650S Coupé samtidigt som man lättar den och förändrar större delen av motorn? En McLaren 675LT så klart!
1997 gjorde McLaren en Longtail-version av mer eller mindre mytomspunna banbilen F1 GTR. Sänkt vikt och optimerad aerodynamik var ledorden då, något som även passar in på Longtail-versionen av 650S som därmed heter 675LT där siffrorna är effekten och bokstäverna en variant på ordet Longtail. Principerna då och nu är desamma, men med en väsentlig skillnad. 675LT är en optimerad banbil, precis som F1 GTR Longtail, men med den skillnaden att den även är gatlegal. Toppen!
McLaren 675LT, som står utställd på bilsalongen i Genève med start nästa vecka, har jämfört med en 650S Coupé fått vikten sänkt med över 100 kg tack vare diverse modifieringar och tillkomsten av extra mycket kolfiber (något 650S redan har mycket av). Dessutom har onödiga prylar så som luftkonditioneringssystemet slängts ut för att spara vikt. Luftkonditionering finns dock som tillval utan extra kostnad, för de som hellre har en långsammare bil än låter sig svettas halvt ihjäl.
Aerodynamiken har anpassats för bankörning och högre marktryck, bland annat genom ny frontsplitter och bakdiffusor. Luftbromsen är 50 procent större men väger ändå mindre än på 650S tack vare materialutbyte. Numera är den utförd helt i kolfiber.
Under huven har McLarens väl använda M838T-maskin från 650S och MP4-12C, V8:an på 3,8 liter, förändrats rejält. Mer än 50 procent av delarna är utbytta till bättre doningar. McLaren tycker att förändringarna är så stora att de gett motorn en ny modellbeteckning – M838TL.
Bland annat har de dubbla turboaggregaten blivit mer effektiva och cylinderhuvudena är utbytta liksom kamaxlar, vevstakar, grenrör och mycket mer. Den kraftigt modifierade maskinen levererar numera 675 hästkrafter och med en torrvikt (hela bilen) på 1 230 kg ger det ett vikt/effekt-förhållande på 549 hästkrafter per ton. Maxvridet är uppjusterat från 650S 678 newtonmeter till 700 jämnt.
V8:an är kopplad till en sjuväxlad SSG-dubbelkopplingslåda. När gaspedalen trycks mot mattan och lådan vidarebefordrar kraften till bakhjulen går det undan. 0-100 km/h avverkas på snabba 2,9 sekunder, en tiondel snabbare än 650S Coupé klarar av samma sprint. 0-200 km/h går på 7,9 sekunder. Toppfarten är 330 km/h vilket är tre kilometer lägre än sitt effektfattigare syskon.
McLaren uppger inte vad 675LT kommer att kosta, men en bra slant blir det. Svensson-varianten 650S Coupé kostar från drygt 2,2 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se