Det finns enligt McLaren bara en bil som är värdig att kategoriseras i deras Super Series. Tidigare hette den bilen 650S, men från och med nu har dess plats intagits av en ny arvinge. McLaren 720S heter nya modellen, som nu presenterats på bilsalongen i Genève.
720S är både lättare och snabbare än sin föregångare, men den ska även vara aerodynamiskt överlägsen. Det första som slår betraktaren av den nya supersportbilen är att någonting saknas. De stora luftintagen på bilens sidor, som tidigare funnits på alla de senaste av McLarens modeller, har nu försvunnit helt och hållet. 720S har på så vis fått en renare profil än sin föregångare. Men tro inte att den nya bilen är sämre på att hantera luften runt bilen för det. Tvärt om.
Luften fångas bland annat upp runt a-stolparna och leds ner i nya luftintag, som sitter gömda bakom dörrarna. Fler luftintag hittar vi i de nedre sidotrösklarna, samt i samma utrymme som där strålkastarna finns. Den förändrade aerodynamiken gör att 720S har 15 procent bättre motorkylning än 650S, plus förbättrad downforce.
Och dörrarna – ja, de är precis lika fräcka som tidigare. Om inte fräckare. Hos 720S öppnas dörrarna – naturligtvis – uppåt, men nytt är att en glasad del av taket följer med.
En ställbar vinge, lika bred som bilens hela bak, aktiveras automatiskt vid behov. Vingen anpassar sig efter olika körsituationer för att optimera kurvtagning och höghastighet på raksträckor – och kan dessutom vinklas upp som en stor luftbroms.
På bilens insida finner vi en minimalistisk inredning med stark förarorientering. På mittkonsolen finns en åtta tum stor pekskärm, men mer intressant är det nya instrumentklustret – som på förarens begäran kan fällas ned , och på så vis förbättra synfältet vid bankörning och då enbart visa det mest nödvändiga.
Vad som inte syns, men märks, är McLarens nya Proactive Chassis Control II. Hydrauliskt styrda stötdämpare vid respektive hjul optimerar chassisättningen beroende på körsituationen och inställt körläge. Tre körlägen finns att välja på: Comfort, Sport och Track. Drifting är på modet, och McLaren vill inte vara sämre än andra biltillverkare, utan erbjuder de förare som vill lätta på greppet ett drift-läge som kallas Variable Drift Control.
Under motorhuven, som sitter snett ovanför de båda bakhjulen, har McLaren klämt ner en fyra liter stor V8 som levererar 710 hästkrafter. Den nya motorn är baserad på den 3,8-liters-V8 som sitter i föregångaren 650S, men är uppdaterad på flera punkter. Alla de 710 hästarna jobbar som bäst på 7500 varv/min, innan varvtalsstoppet på 8200 varv/min. Vid 5500 varv/min letar sig ett vridmoment på 770 newtonmeter sig ner till bakhjulen via en sjustegad automatlåda.
Som du kanske anar gör dessa faktorer 720S till en hyggligt snabb maskin. 0-100 km/h blixtrar till under 2,9 sekunder, och om du behåller foten på pedalen så avtar inte acceleration förrän vid 341 km/h.
Några priser har ännu inte presenterats, men McLaren säger att vi kan räkna med ett prispåslag på ungefär fem procent gentemot 650S. De första leveranserna beräknas till maj.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se