Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: McLaren

McLaren + Gulf = sant

Den orange och blå designen är kanske den mest legendariska i hela racingsfären. Nu pryder den McLaren Elva som starten på ett nytt samarbete, den här gången utanför racingen.

Gulfs racinghistoria drar sig tillbaka ända till 1930-talets IndyCar. Men det var först under 1960-talet som namnet fick sitt genombrott i och med samarbetet med Ford och deras GT40. Sedan dess har oljeföretaget haft samarbeten med bland andra Porsche, Aston Martin och McLaren. Mellan 1968 och 1973 varade det första partnerskapet mellan Gulf och McLaren.  Då syntes Gulf med McLaren i Can-Am, Formel 1 och Indycar. Samarbetet återkom 1995 där Gulf prydde McLaren F1 GTR som bland annat tävlade i 24-timmars på Le Mans. Ett lopp McLaren dominerade 1995.

0-200 km/h på 6,7 sekunder, i en bil utan vindruta. En speciell känsla det.
0-200 km/h på 6,7 sekunder, i en bil utan vindruta. En speciell känsla det.
0-200 km/h på 6,7 sekunder, i en bil utan vindruta. En speciell känsla det.
En fyra liter stor dubbelturboladdad V8 på 815 hästkrafter och 800 newtonmeter är placerad bakom ryggstöden.
En fyra liter stor dubbelturboladdad V8 på 815 hästkrafter och 800 newtonmeter är placerad bakom ryggstöden.
En fyra liter stor dubbelturboladdad V8 på 815 hästkrafter och 800 newtonmeter är placerad bakom ryggstöden.
1 AV 2
0-200 km/h på 6,7 sekunder, i en bil utan vindruta. En speciell känsla det.
Foto: McLaren
2 AV 2
En fyra liter stor dubbelturboladdad V8 på 815 hästkrafter och 800 newtonmeter är placerad bakom ryggstöden.
Foto: McLaren

Nu tar sig historien in en av märkets mest extrema bilar någonsin, McLaren Elva som presenterades i slutet av förra året som det senaste tillskottet i McLarens Ultimate Series. Elva är superlätt, väldigt snabb och extremt dyr med en prislapp runt 20 miljoner kronor. Precis som med Gulf har modellnamnet Elva anor sedan 1960-talet, då i form av en ren tävlingsbil. Nu har man alltså möjlighet att ge marknadsföring åt det anrika oljeföretaget. Tillvalet står MSO, McLaren Special Operations, för, delen av företaget som pysslar med speciella önskemål.

Gulf-färgerna har prytt många bilar. Dessa båda racingikoner är de mest kända – Porsche 917 och Ford GT40.
Gulf-färgerna har prytt många bilar. Dessa båda racingikoner är de mest kända – Porsche 917 och Ford GT40.
Gulf-färgerna har prytt många bilar. Dessa båda racingikoner är de mest kända – Porsche 917 och Ford GT40.
Till och med Morgan 3 Wheeler har burit på Gulfs färger.
Till och med Morgan 3 Wheeler har burit på Gulfs färger.
Till och med Morgan 3 Wheeler har burit på Gulfs färger.
1 AV 2
Gulf-färgerna har prytt många bilar. Dessa båda racingikoner är de mest kända – Porsche 917 och Ford GT40.
Foto: Linus Pröjtz/Teknikens Värld
2 AV 2
Till och med Morgan 3 Wheeler har burit på Gulfs färger.
Foto: Morgan

Bilen, McLaren Elva Gulf Theme by MSO som den heter, ska visas upp på Goodwood Speedweek i helgen.