McLaren Senna officiell - gatulegal hyperbil
Nu är den här, McLaren Senna är sportbilstillverkarens extremaste gatbil någonsin med ett namn som hyllar en legendarisk racerförare.
Vi har skrivit om det tidigare, att McLaren avsett att presentera ett syskon till värstingen P1. Den nya modellen, med kodnamnet P15, presenterades i natt och har fått sitt namn efter den legendariske racerföraren Ayrton Senna. Den brittiska sportbilstillverkaren beskriver sin nya skapelse som en ”gatlegal hyperbil för banan”. Alltså du kan köra varv efter varv på din favoritbana – eller bara åka för att köpa ett paket mjölk.
Enligt de rykten som florerade kring McLaren Senna tidigare i år gjorde gällande att den nya värstingen skulle bli svagare än sitt syskon, vilket var ett rykte som stämde när nu siffrorna är officiella. Motorn, en dubbelturbo-V8 på 4,0 liter, levererar 800 hästkrafter och 800 newtonmeter som via en sjustegad dubbelkopplingslåda skickar kraften till bakhjulen. Några 0-100 siffror har vi inte fått ta del av, men ska man ta McLarens ord för sanning så ska monstret, som har ett vikt/effekt-förhållande på 669 hk/ton vilket är bättre än storebror P1, producera en ”brutal prestanda”. Precis som hos syskonet P1 är dämparna och krängningshämmarna elektroniskt styrda och aktiva men de har fått sig en liten uppdatering. Vad gäller de keramiska bromsarna så är de mest avancerade som McLaren någonsin har producerat för en gatbil och ska enligt uppgifter ta sju månader att tillverka. Däcken är specialtillverkade Pirelli P Zero Trofeo R men vilken dimension som sitter på bilen vill inte McLaren berätta för oss…
McLaren Sennas kolfiberchassi är en vidareutveckling av det vi finner i modellen 720S och torrvikten ligger på 1 198 kilo vilket gör den till McLarens lättaste gatbil sedan den ikoniska McLaren F1. Den brittiska tillverkaren har funktion har gått framför utseende vid utformningen av designen på den nya hyperbilen, vilket man kan tycka vad man vill om. Men McLaren själva säger att den aktiva aerodynamiken som finns i fronten och baken ökar marktrycket till ”en nivå som saknar motstycke”, utan att specificera det med några siffror.
Dörrarna, som är precis som de hos 720S, med en rätt intressant detalj. Du kan nämligen, som tillval, få en extraruta på dörren som ska skapa en känsla av större rymd i kupén. Hur många, av de redan 500 sålda exemplaren, av McLaren Senna som har detta tillval låter vi vara osagt.
Interiört är finner vi samma minimalistiska inredning som i 720S med ett instrumentkluster som på förarens begäran kan fällas ned och enbart visa det mest nödvändiga.
Vad kostar då kalaset? Eller rättare sagt kostade, då alla de 500 exemplaren redan är sålda. Startpriset var 750 000 pund för skatt (cirka 8,6 miljoner kronor i dagens växelkurs) och det sista exemplaret såldes för två miljoner pund, cirka 23 miljoner kronor, vid en auktion där överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation. Vill du vara säker på att du får en glimt av denna pärla, se då till att boka biljetter till Genevésalongen i mars där McLaren planerar att visa upp den för första gången innan produktionen inleds under det tredje kvartalet nästa år.
https://youtu.be/rBTBlt3pLVohttps://youtu.be/rBTBlt3pLVo
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se