Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080215-gallardo-lp550
080215-gallardo-lp550
080215-gallardo-lp550
080215-gallardo-lp550

Medelålderskris för Gallardo = LP550

Lamborghini Gallardo har uppnått medelålder efter att ha funnits på marknaden i snart fem år. Detta innebär att dess utseende får en lätt uppdatering. Men även att en ännu värre version lanseras.

Lamborghini Gallardo får räknas som en av de bilar som åldras med behag. Med fem år på nacken ser den fortfarande pigg och fräsch ut i linjerna. Det hindrar den inte från att ändå få en lätt ansiktslyftning. Det finns ännu inga bilder på den nya Gallardon men uppgifterna säger att bilen lämnas i stort sett orörd bortsett från nya stötfångare bak och fram. Desto mer intressant är att ett ettrigare syskon tillkommer.

I likhet med storebror Murcielago ynglar Gallardo av sig i form av en bil med namntillägget LP. Gallardo LP550 får, som ni kanske redan har listat ut, 550 hästkrafter. Därmed blir LP550 värre än Gallardo Superleggera som endast har 522 hästkrafter. Den extra kraften kommer från den vanliga V10-motorn som här är på 5,2 liter, till skillnad från standardversionens fem liter. Vridmomentet i LP550 är maximalt 530 Nm, en nätt ökning mot standard-Gallardons 510 Nm.

Ingenjörerna uppges delvis ha använt sig av tekniken från drivlinan i Audi R8, som även förväntas ta plats i kommande RS4. LP550 ska gå att få antingen med en manuell växellåda eller den sekventiella e-gear-lådan. Båda dessa ska ha anpassats till den extra kraften i LP550. Fjädring och bromsar har även de uppgraderats.