Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
090325-melkus-rs-2000
090325-melkus-rs-2000
090325-melkus-rs-2000
090325-melkus-rs-2000

Melkus RS 2000 – extrem tysk lättviktare

Den östtyska sportbilstillverkaren Melkus är på väg att lansera sin första nya modell sedan 1970-talet. Nya Melkus RS 2000 för traditionen vidare med en extremt lätt konstruktion och smidiga måsvingedörrar.

 Nu är ytterligare en insomnad biltillverkare på väg att återuppstå. Den här gången har turen kommit till Melkus, en gammal sportbilstillverkare med rötterna i Dresden. Den nya sportbilen RS 2000 är på en och samma gång en högmodern skapelse och en hyllning till gamla tiders sportvagnsbyggande.

Melkus är kanske inte ett av de allra mest kända sportvagnsmärkena, men under efterkrigstiden gjorde de sig kända genom sina enkla lättviktsbyggen med delar från Trabant och Wartburg. Den enda gatbilen som tillverkades var RS 1000. Med en kaross i glasfiber och dörrar av måsvingetyp skulle RS 1000 komma att hänga med enda till 1979 då modellen lades ned. 30 år senare är det nu dags för uppföljaren RS 2000, och nog går det att se släktskapet. Precis som sin föregångare är RS 2000 en mycket lätt konstruktion. Den här gången används dock något modernare material som aluminium till chassit och kolfiber till karossen. Melkus håller inne med de officiella detaljerna till den slutgiltiga avtäckningen på höstens bilsalong i Frankfurt, men den nya bilen uppskattas väga in på strax under 1 000 kilo. De läckra måsvingedörrarna uppges vara konstruerade för att kunna öppnas även på trånga parkeringsplatser. När dörrarna öppnas ska de bara sticka ut några få centimeter utanför bilens sidor.

Det har ännu inte avslöjats vilken motor som ska sitta i RS 2000, klart är däremot att den ska vara mittmonterad. Det troligaste är att det blir VW-koncernen som får låna ut sin 1,8-litersmotor. Det talas löst om att det även kan komma en GT-version med en större motor på cirka 300 hästkrafter. Produktionen av RS 2000 ska påbörjas i november i år och ska hålla en takt om 25 bilar per år.