Mer effekt i ansiktslyfta Alpine A110
När Renault-ägda Alpine vässar sportbilen A110 får inte bara de motorstarkare varianterna mer effekt. Bland nyheterna märks också ett nytt multimediasystem och några nya, tuffa tillval.
Alpine A110 är en av bilvärldens lättviktare. Med tjänstevikter på strax över tonnet levererar de blixtrande prestanda trots att motorerna inte producerar några astronomiska effekter och i Teknikens Världs bankalas har de också placerat sig bland de mest körglada bilar som finns att tillgå.
Eftersom bilmodellen nu fyller fyra och ett halvt – presentationen ägde rum på bilsalongen i Genève 2017 – är det dags för en ansiktslyftning och i och med det för de motorstarkaste varianterna också lite mer effekt.
I Alpine A110 GT (som bytt namn från A110 Légende) och den mer banbetonade A110 S vässas 1,8-litersturbon med åtta hästkrafter till 300 jämnt. Dessutom använder launch control-systemet cylinderavstängning för att släcka en cylinder innan man skjuter iväg, för att ge det rätta gutturala gurgelljudet från motorn.
S-versionen kan man också få med ett aero-paket av kolfiber som sägs förbättra bilens förmåga att hantera luftflödet i hög fart. Menar man allvar med banåkarambitionerna kryssar man också för tillvalen skalstolar från Sabelt Racing i mikrofiberklädsel samt Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect, alltså R-däck som är anpassade för bankörning.
I den lite snällare A110 (som tidigare hade tilltalsnamnet Pure) lämnas motorn oförändrad med 252 hästkrafter. Alla tre driver på bakhjulen genom samma 7-växlade dubbelkopplingslåda som tidigare.
Men den får, precis som sina motorstarkare syskon, ett nytt multimediasystem med en sjutums pekskärm med röststyrning och mobilintegration genom Apple Carplay eller Android Auto.
Prislistan börjar på 655 000 kronor för A110, 755 000 kronor för A110 GT och 785 000 kronor för A110 S. Orderböckerna öppnar den 1 december.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se