Mer om Opel Adams nya trecylindriga maskin och växellåda
Opel Adam får äntligen en trecylindrig motor. Med två effektuttag och snål gång kommer Adam att utgöra ett mer attraktivt alternativ bland den allt hårdare konkurrensen.
Redan i augusti förra året skrev vi om den nya trecylindriga motor som tar plats i Opel Adam, men inte mycket om den var känt då. Nu däremot berättar Opel mer om den 1,0 liter stora direktinsprutade SIDI-turbomotorn där SIDI står för Spark Ignition Direct Injection.
Maskinen kommer att erbjudas i två olika effektutföranden, en med 90 hästkrafter och en med 115 hästkrafter. Båda har 166 newtonmeter som maxvrid tillgängligt från 1800 r/min och på den kraftigare varianten finns det hela vägen upp till 4700 r/min.
Vridet och dragkraften sägs vara högre hos denna bensinmotor än hos motsvarande 1,6-liters sugmotor. Samtidigt är de också snålare tack vare lättvikts- och lågfriktionskonstruktioner, variabla ventiltider och vattenpump med automatisk avstängning. 90-hästarsversionen nöjer sig med 0,43 liter per mil enligt EU-körcykeln för blandad körning vilket motsvarar 99 gram koldioxid per kilometer. Siffran är dock endast preliminär.
Någon siffra för 115-hästarsmotorn finns ännu inte men i höstas sa Opel ”ner mot 0,40 liter per mil och under 100 gram per kilometer”. Hur dessa revideras inför lanseringen återstår att se.
I samband med den nya 1,0-litersmotorn lanseras även en ny sexväxlad manuell låda till Adam. Den är helt nyutvecklad och väger bara 37 kilo, 30 procent mindre än lådan som den ersätter. Opel har jobbat på att få lådan lättväxlad med korta och precisa slag.
Denna låda kommer att även att hittas i andra Opel-modeller i framtiden.
Den nya motorn och nya växellådan presenteras på Genèvesalongen i mars där Opel också visar upp fler färgsättningar och tillvalsmöjligheter till Adam (som för övrigt är på väg att bli Adam Cabrio).
Sedan tidigare finns Adam med en 1,2-litersmotor på 70 hästkrafter och 115 newtonmeter samt en 1,4-litersmotor på antingen 87 eller 100 hästkrafter och 130 newtonmeter. Båda maskinerna är bensinare utan överladdning. Femväxlad manuell låda är det som gäller till dessa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se