Mer spänning i uppdaterade Mercedes C 200
Mercedes fortsätter att plantera 48-voltssystem i sina bilar. Senast i raden att få den så kallade EQ Boost-tekniken är uppdaterade C 200, det vill säga instegsversionen.
Mercedes C-klass facelift presenterades i mitten av februari och hade publik premiär på bilsalongen i Genève månaden därpå. I slutet av april var det säljpremiär och i juli når den uppdaterade varianten Mercedes-återförsäljarnas bilhallar.
En modell som sticker ut lite extra är instegsmodellen C 200 som även finns i fyrhjulsdrivet utförande, 4Matic som Mercedes kallar det.
C 200 har fått 48-volts mildhybridteknik implementerad. Det är inte första gången som Mercedes lägger in högre spänning i sina bilar, bland annat AMG-modellerna CLS 53 och E 53 samt nya CLS 450 drar nytta av 48-voltsteknik, EQ Boost som Mercedes har valt att benämna tekniken.
I 184 hästkrafter och 280 newtonmeter starka C 200 innebär 48-voltssystemet, som lirar parallellt med 12-voltssystemet, en kombinerad startmotor och generator som tar tillvara på den energi som uppstår vid deceleration. Energin används sedan till att ge en extra boost om 14 hästkrafter och 160 newtonmeter. Systemet är så kraftfullt att det även under kortare stunder kan driva bilen utan bensinmotorns inkoppling, den stänger nämligen av sig vid låg belastning. Därmed sjunker även förbrukningen än en aning jämfört med om modellen inte hade haft 48-voltsteknik.
Den elektriska enheten fungerar även som startmotor till start/stopp-systemet som enligt Mercedes arbetar blixtsnabbt och näst intill obemärkt.
Uppdaterade C 200 säljs alltså redan och kostar från 354 900 kronor i sedanutförande. I kombiutförande är utgångspriset 367 900 kronor. I priset ingår SE Edition-utrustning som Avantgarde (lite sportigare profilering), LED-strålkastare och backkamera. 4Matic-fyrhjulsdrift är tillval och betingar ett pris av 20 000 kronor. Nioväxlad automatlåda är däremot standard.
Övriga motoralternativ är C 220 d med rak dieselfyra på 194 hästkrafter samt Mercedes-AMG C 43 4Matic med 390 hästkrafter plockade ur en treliters vinkelsexa. Förstnämnda börjar på 366 900 kronor (379 900 kronor för kombin) medan sistnämnda ligger några snäpp högre med ett frånpris på 609 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se