Mercedes A-klass E-Cell snart i produktion
När Mercedes stoppar in elmotorer i sina bilar byter de också namn till E-Cell. Nu berättar Mercedes att lilla A-klass blir en E-Cell-bil och att produktionen startar senare i år.
På senare tid har Mercedes visat både supersportbilen SLS AMG och transportbilen Vito med namntilläggen E-Cell. De betyder att de har bytt sina vanliga förbränningsmotorer mot avancerade elditon. Nu är det tur för A-klass att göra samma sak. På Parissalongen blir det fysisk premiär för A-klass E-Cell som sätts i produktion senare i år.
Mercedes har varit noga med att påpeka att de tidigare visade elbilarna har varit precis lika praktiska som de vanliga modellerna. A-klass E-Cell ska inte vara något undantag. Även med en elmotor under motorhuven har A-klass fem dörrar, fem sittplatser och plats för 435-1 370 liter bagage, precis lika mycket som vanliga A-klass. Under den korta lilla motorhuven sitter en elmotor som levererar maximalt 95 hästkrafter och 290 newtonmeter. I vanlig vardagslunk skickar motorn ut 68 hästar till framhjulen. Är man ute efter fartsensationer så gör man bäst i att leta vidare, A-klass E-Cell behöver 14 sekunder på sig för att accelerera från 0 till 100 km/h. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 150 km/h.
I golvet under kupéutrymmet ligger två litiumjonbatterier som ger bilen en räckvidd på knappt 200 kilometer. Efter att bilen har pluggats in i ett 230-voltsuttag får man vänta cirka åtta timmar för att få en laddning som räcker till 100 kilometer. Laddtiden kapas med hälften om bilen i stället pluggas in i en laddstolpe med 400 volt. Som tur är behöver man inte stå och titta på bilen för att se när den är fulladdad, laddstatusen kan övervakas med ett program i mobiltelefonen med vilket man även ska kunna starta klimatanläggningen.
De 500 bilar som ska tillverkas från och med senare i år kommer att leasas ut till europeiska kunder. Mercedes har inte berättat vad det kommer att kosta att köra en eldriven A-klass.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se