Mercedes A-klass facelift officiell – nu upp till 381 hästkrafter
Senaste generationen A-klass har uppdaterats försiktigt till utseendet medan de tekniska bitarna har genomgått större förvandlingar. Bland annat har motorerna blivit snålare samtidigt som toppversion byggt på fler muskler.
Rent utseendemässigt är det inga jättekliv Mercedes låtit A-klass ta under uppdateringsproceduren. I fronten noteras ny stötfångare och spoiler. Strålkastarnas insatser är förändrade och som tillval finns numera också LED-strålkastare.
Bak på bilen är största förändringen bakljusen som ser ut som tidigare men diodslingorna utseende har förändrats för att ge modellen ett nytt utseende i mörker.
Interiört är förändringarna också nätta. Det ögat enklast registrerar är ny ratt och uppdaterat infotainmentsystem med friliggande åttatumsskärm som numera är kompatibel med både Android Auto och Apple Carplay.
Mätarhusets instrument har justerats, likaså knappar och vred som fått lite annorlunda utseende. Material och sömmar har även setts över.
Lyfter man på den korta, sluttande kåpan framför vindrutan, även kallad motorhuven, ser man att Mercedes har gjort en hel del förändringar i maskinutbudet. På bensinsidan hittas ett nytt instegsalternativ i A 160. Tidigare var det A 180 som agerade instegare. A 160 ger 102 hästkrafter och förbrukar som lägst 0,51 liter per mil (119 g/km). Det är samma siffror som A 180 i sitt snålaste utförande. A 180 finns även som BlueEfficiency Edition och förbrukar 0,52 liter per mil (120 g/km) i standardutförande. A 200 och A 220 4Matic är övriga bensinalternativ om man vill hålla sig under 200 hästkrafter. Vill man vara sportigare finns A 250 (4Matic) med 211 hästkrafter, A 250 Sport (4Matic) med 218 hästkrafter och så klart toppversionen med AMG-muskler.
AMG-versionen heter numera inte A 45 AMG 4Matic utan benämns enligt Mercedes nya namnsättning Mercedes-AMG A 45 4Matic. Det är inte enbart namnet som gjorts om, den turbobestyckade tvålitersfyran har fått en rejäl effektknuff uppåt, från 360 till 381 hästkrafter. Förmodligen klarade inte Mercedes av att se nya Audi RS3 ha fler hästar (367) så de klämde ned ytterligare 21 i sin minsta AMG-modell. Vridet har också ökat, från maximala 450 till 475 newtonmeter.
De putsade siffrorna, i symbios med andar förändringar, exempelvis förändrad utväxling, innebär att ”A 45 AMG” med sin sjuväxlade dubbelkopplingslåda har blivit rejält mycket accelerationssnabbare. När bilen har nått 100 km/h efter 4,2 sekunder har gamla modellen, innan uppdateringen, hela 0,4 sekunder kvar innan tresiffrigt uppnås.
Det är sagt att Mercedes ska toppa AMG-versionen med en AMG S-version, det vill säga Mercedes-AMG A 45 S 4Matic, men den presenteras inte i dag. Den ska enligt uppgift innehålla hela 400 hästkrafter.
Dieselmotorerna heter inte längre CDI utan bara ”d”, i kombination med en siffra. A 160 d ersätter alltså A 160 CDI. Effekten är densamma, 90 hästkrafter, så även förbrukningen – 0,37 liter per mil i snålaste utförandet. Siffrorna för A 180 d är desamma, trots 109 hästkrafter. Det finns en ny snålversion kallad A 180 d BlueEfficiency Edition. Den har 109 hästkrafter även den, men förbrukningen är sänkt till 0,35 liter per mil vilket motsvarar 89 gram koldioxid per kilometer. Detta motoralternativ är därmed snålast av alla motoralternativ till A-klass årgång 2016. Ytterligare två dieselalternativ finns – A 200 d (4Matic) med 136 hästkrafter och A 220 d (4Matic) med 177 hästkrafter.
Eventuella prisjusteringar och lanseringsdatum får vi vänta på, först ska bilen ställas ut på bilsalongen i Frankfurt i september.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se