Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Mercedes

Mercedes-AMG C 43 4Matic officiell med 408 hk

Nya Mercedes C-klass lanserades i fjol och nu får AMG-avdelningen visa vad de har gjort med senaste generationen av C-klass. Först ut är fyrcylindriga AMG C 43 4Matic med 408 hästkrafter och Formel 1-teknik.

Den som trodde att hästkraftskriget mellan de tyska prestandasedanerna var över trodde fel. Senaste generationen Mercedes C-klass är bara omkring ett år gammal och nu är det dags för den att kliva uppåt på hästkraftsstegen. Det har blivit dags för Mercedes-AMG att visa vad de kan göra.

Först ut är Mercedes-AMG C 43 4Matic med både sedan- och kombikaross. Toppversionen AMG C 63 låter alltså vänta på sig, Mercedes-AMG börjar med den ”halvsnabba” 43-versionen som gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder (4,7 för kombin).

MISSA INTE: Vi kör Mercedes EQE 

Den fyrcylindriga M139-motorn sitter längsmonterad under ett rejält krängningshämmarstag.
Den fyrcylindriga M139-motorn sitter längsmonterad under ett rejält krängningshämmarstag.
Den fyrcylindriga M139-motorn sitter längsmonterad under ett rejält krängningshämmarstag.
Den nya ratten med mängder av touchknappar får greppvänliga Alcantara-inlägg.
Den nya ratten med mängder av touchknappar får greppvänliga Alcantara-inlägg.
Den nya ratten med mängder av touchknappar får greppvänliga Alcantara-inlägg.
1 AV 2
Den fyrcylindriga M139-motorn sitter längsmonterad under ett rejält krängningshämmarstag.
Foto: Mercedes / Mercedes
2 AV 2
Den nya ratten med mängder av touchknappar får greppvänliga Alcantara-inlägg.
Foto: Mercedes / Mercedes

43-versionen tar alltså steget ner från en sexcylindrig motor till en fyrcylindrig och det har ryktats om att även 63-versionen ska göra det. Den som är orolig för att hästkraftsantalet sjunker kan känna lugnet. Nya Mercedes-AMG C 43 4Matic får 408 hästkrafter och 500 newtonmeter ur den två liter stora, fyrcylindriga M139-motorn. Det är något mindre än de 421 hästkrafter som finns i Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+. Det är förmodligen ingen vild gissning att även AMG C 43 kommer i en S-version.

Att den lilla M139-motorn kan ge så hög effekt beror delvis på att den använder ett både avgas- och eldrivet turboaggregat. Poängen med det är att elmotorn kan sätta snurr på turbon och skjutsa in extra luft i motorn utan att man behöver vänta på avgaserna. Tekniken kom först i Mercedes Formel 1-bilar men finns nu i produktionsbilar och använder kraft från mildhybridsystemet på 48 volt.

LÄS OCKSÅ: Vi kör suv-monstret Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+

Alla hästkrafter och allt vridmoment letar sig till de fyra hjulen via en nioväxlad automatlåda. Bilen är inte bara fyrhjulsdriven, utan även fyrhjulsstyrd som standard. Adaptiv stötdämpning ingår också i standardutrustningen.

Mercedes-AMG C 43 4Matic börjar säljas senare under våren. Priserna är inte fastställda.