Mercedes-AMG C 43 4Matic officiell med 408 hk
Nya Mercedes C-klass lanserades i fjol och nu får AMG-avdelningen visa vad de har gjort med senaste generationen av C-klass. Först ut är fyrcylindriga AMG C 43 4Matic med 408 hästkrafter och Formel 1-teknik.
Den som trodde att hästkraftskriget mellan de tyska prestandasedanerna var över trodde fel. Senaste generationen Mercedes C-klass är bara omkring ett år gammal och nu är det dags för den att kliva uppåt på hästkraftsstegen. Det har blivit dags för Mercedes-AMG att visa vad de kan göra.
Först ut är Mercedes-AMG C 43 4Matic med både sedan- och kombikaross. Toppversionen AMG C 63 låter alltså vänta på sig, Mercedes-AMG börjar med den ”halvsnabba” 43-versionen som gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder (4,7 för kombin).
MISSA INTE: Vi kör Mercedes EQE
43-versionen tar alltså steget ner från en sexcylindrig motor till en fyrcylindrig och det har ryktats om att även 63-versionen ska göra det. Den som är orolig för att hästkraftsantalet sjunker kan känna lugnet. Nya Mercedes-AMG C 43 4Matic får 408 hästkrafter och 500 newtonmeter ur den två liter stora, fyrcylindriga M139-motorn. Det är något mindre än de 421 hästkrafter som finns i Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+. Det är förmodligen ingen vild gissning att även AMG C 43 kommer i en S-version.
Att den lilla M139-motorn kan ge så hög effekt beror delvis på att den använder ett både avgas- och eldrivet turboaggregat. Poängen med det är att elmotorn kan sätta snurr på turbon och skjutsa in extra luft i motorn utan att man behöver vänta på avgaserna. Tekniken kom först i Mercedes Formel 1-bilar men finns nu i produktionsbilar och använder kraft från mildhybridsystemet på 48 volt.
LÄS OCKSÅ: Vi kör suv-monstret Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+
Alla hästkrafter och allt vridmoment letar sig till de fyra hjulen via en nioväxlad automatlåda. Bilen är inte bara fyrhjulsdriven, utan även fyrhjulsstyrd som standard. Adaptiv stötdämpning ingår också i standardutrustningen.
Mercedes-AMG C 43 4Matic börjar säljas senare under våren. Priserna är inte fastställda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se