Mercedes-AMG E 63 S facelift officiell
Mercedes vassaste verktyg i sedan- och kombilådan får uppdaterat utseende men har kvar samma dubbelturboladdade V8 på 612 hästkrafter och 850 newtonmeter.
Precis som för vanliga E-klass, som nyligen fick en smärre uppdatering, går AMG-versionerna igenom samma behandling. Bakdelen är till största del oförändrad när det gäller kombin, nya dioder i bakljusen är den märkbara skillnaden. För sedanen är skillnaderna större, även här gäller det bakljusen som har fått en helt ny, plattare design.
Framtill ger de nya lite snällare strålkastarna bilen en tydligare nyhetskänsla. Veckad motorhuv, lodräta ribbor i grillen och större luftintag skiljer AMG 63 S från vanliga E-klass. Fyra nästan rektangulära utblås, med ett vasst tillhörande ljud, avslöjar baktill.
Motormässigt bjuder inte Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ på varken mer effekt eller vrid än tidigare, trots att AMG GT 63 S visat att det finns mer att ta från V8:an på fyra liter. Siffrorna för GT 63 S är 639 hästkrafter och 900 newtonmeter. De 612 hästarna och 850 newtonmetrarna som E 63 S har räcker för att 0-100 km/h avklaras på 3,4 eller 3,5 sekunder beroende på karossform.
Det räcker inte för att vara snabbast i klassen, BMW M5 Competition som vi skrev om i går, gör sprinten på 3,3 sekunder med hjälp av sina 625 hästkrafter. V8:an i Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ kopplas precis som tidigare ihop med en nioväxlad dubbelkopplingslåda som för kraften vidare till alla fyra hjulen.
Nyheterna är därmed små med nya E 63 S, men vad som är intressant är att Mercedes säger att E 63 S ska bjuda på högre komfort än tidigare. Utan att för den delen tumma på AMG-känslan. Högre komfort skulle göra gott för E 63 S som i vårt senaste test mot BMW M5 och Porsche Panamera Turbo tappade poäng på grund av en för hård chassisättning. Om uppdateringen räcker för att klå uppdaterade BMW M5, Porsche Panamera Turbo och Audi RS6 om titeln som Tysklands bästa familjebil återstår att se.
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ preliminär säljstart den 7 juli och kostar från 1 220 900 kronor som sedan och 1 238 900 kronor som kombi. Den något svagare versionen, E 63 utan S kommer inte till Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se