Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes-AMG GT officiell – allt om nya supersportbilen

Ny kväll, ny världspremiär, ny bilmodell. Mercedes-AMG GT, som av tyskarna beskrivs som en supersportbil, har efter många år av spekulationer och spionbilder äntligen presenterats.

Säg hej då till Mercedes SLS AMG (vilket vi förvisso redan gjort) och öppna i stället din famn för Mercedes-AMG GT som nu har haft världspremiär. Mercedes nya modell ska dock inte ses som en ren efterträdare till SLS AMG. AMG GT är betydligt mer sportig i karaktären än SLS AMG som var lite mer av en glidarvagn, trots brutal muskelkraft.

Mercedes presenterar AMG GT i två olika utföranden. Dels AMG GT och dels AMG GT S. Vi börjar med förstnämnda.

AMG GT har en fyraliters Euro 6-klassificerad biturbo-V8 med torrsumpssmörjning. Maskinen är på 462 hästkrafter som plockas ut vid 6 000 r/min. Maxvridet om 600 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 600 och 5 000 r/min. Denna maskin med dessa specifikationer får bilen att avverka 0-100 km/h på 4,0 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 304 km/h. 0,93 liter per mil drar den vid blandad körningen enligt EU-körcykeln, vilket motsvarar 216 gram koldioxid per kilometer. Tjänstevikten, inklusive nästan full tank (90 %), förare på 68 kilo samt bagage på sju kilo, ligger på 1 615 kilo.

V8-motorn i all sin prakt. Mercedes utlovar gåshud redan när motorn startas och vi kan nog hålla med om det, vi som såg världspremiären live på teknikensvarld.se tidigare under kvällen. Foto: Hans Hedberg Foto: Hans Hedberg

AMG GT S är som S:et avslöjar den hetare modellversionen av de båda presenterade. Samma motor men man plockar mer ur den. 510 hästkrafter vid 6 250 r/min (mellan 6 000 och 6 500 r/min om bilen är utrustad med AMG Dynamic Plus Package) och 650 newtonmeter mellan 1 750 och 4 750 r/min (hela vägen upp till 5 000 r/min om tillvalspaketet finns).

0-100 km/h avverkar denna toppversion på 3,8 sekunder. Det är snabbt, men också lite remarkabelt att E 63 AMG S 4Matic är snabbare med sina 3,6 sekunder. Den väger 300 kilo mer men har också 75 extra hästkrafter att leka med – och fyrhjulsdrift förstås.

Toppfarten för Mercedes-AMG GT S ligger på 310 km/h, även här elektroniskt spärrad.

Förbrukningen uppges till 0,94 liter per mil och utsläppen till 219 gram per kilometer. Tjänstevikten ligger 30 upp jämfört med den effektsvagare modellversionen, alltså 1 645 kilo.

Hur mysigt AMG GT S låter kan du höra, om än kort, i filmen längst ned i denna artikel.

Båda motorerna är kopplade till en sjustegad dubbelkopplingslåda som förser bakhjulen med drivkraft.

AMG GT och AMG GT S är väldigt snarlika prestandamässigt på papperet, så varför då en S-version. Jo, för att i AMG GT S ingår mer av det goda som standard medan vanliga AMG GT har flera detaljer liggandes i listan över extra tillbehör.

Nöjer du dig inte med någon av dessa båda versioner kan du vara säker på att en betydligt vassare Black Series-version med lägre vikt och fler hästkrafter är under utveckling.

Betydligt tajtare baktill än nedlagda SLS AMG.

Mercedes AMG GT har en viktfördelning på 47 procent över framaxeln och 53 procent över bakaxeln. Detta har åstadkommits med hjälp av en transaxelkonstruktion av drivlinan där motorn är placerad strax bakom framaxeln.

En läcker detalj hos drivlinan, från motor till transaxellådan, är att den har en egen ”dämpare” som reducerar rullningstendenser. Det ska ge bilen en behagligare gång och ett säkrare uppförande.

Mekanisk differentialbroms är standard på AMG GT medan AMG GT S har elektroniskt styrd diff. Den elektroniska varianten arbetar snabbare än den mekaniska och bjuder därför på bättre grepp över bakhjulen samtidigt som den tillåter kurvtagning i högre hastigheter.

En annan teknisk finess som är standard på AMG GT S och som finns som tillval till AMG GT är AMG Ride Control. I stället för konventionell hydraulisk stötdämpning sköts dämpningen på elektronisk väg. AMG Ride Control kan ställas i tre olika lägen. Standardläget är Comfort (C). Nästa läge heter Sport (S) och lämpar sig för bankörning på exempelvis Nürburgring. Sista läget heter Sport Plus (S+) och är även det för bankörning men då mer tajta banor som exempelvis Hockenheimring.

Riktigt kraftfull mittkonsol mellan stolarna i AMG GT.

Mercedes-AMG GT har 19 tum stora hjul runt om. Nio tum breda fälgar fram, elva tum bak. AMG GT S har även den 19-tumshjul fram med samma bredd som i 462-hästarsversionen. Däremot har den 20-tumshjul bak där fälgarna mäter elva tum på bredden. Bakom fälgarna på AMG GT gömmer sig 360 millimeter stora bromsskivor runt om, alla ventilerade och hålborrade. På S-versionen är de främre skivorna i stället 390 millimeter höga och dessutom omgärdade av röda bromsok. Kolfiberkeramiska skivor finns som tillval och då växer de främre till 402 millimeter.

Om bilen är utrustad med AMG Dynamic Plus-paketet kan man som extra godis välja specialutvecklade Michelin Sport Cup 2-däck. Detta är alltså endast möjligt till AMG GT S.

Formerna hos AMG GT är klassiska med lång huv och kupéutrymmet placerat långt bak. Samma konstruktionsfilosofi som Mercedes visade upp redan på 1950-talet med 300 SL, måsvingen.

SLS AMG hade motsvarande utförande men medan den såg ut att vara betydligt mer baktung ser AMG GT mer ganska lätt ut i steget, inte minst över stjärten där de slimmade bakljusen med sekventiella blinkers breder ut sig. Under bakluckan ryms för övrigt 350 liter bagage, inte fy skam för en sportbil av den här kalibern.

AMG GT ska enligt tysk media ha ett ingångspris på 115 000 euro (motsvarar 1 053 000 kronor) vilket är nästan exakt 10 000 euro högre än vad en Porsche 911 Carrera S kostar i Tyskland. En bil som er eller mindre är AMG GT:s huvudkonkurrent. Dock har 911 Carrera S ”bara” 400 hästkrafter men däremot nästan likvärdiga prestandasiffror.

Teknikens Värld bevittnade världspremiären av Mercedes-AMG GT på plats i tyska Affalterbach (där Mercedes-AMG GmbH:s huvudkontor ligger). Därmed kommer du att serveras alla intressanta fakta, och mycket därtill, i kommande nummer av tidningen. Så håll utkik i din butiks tidningshylla eller slå till på en kraftigt rabatterad prenumeration.

Vill du se bilen live bör du genast boka flygbiljett till Paris i början av oktober. Då är det nämligen stor internationell bilsalong i den franska huvudstaden och Mercedes-AMG GT är en av väldigt många nyheter där.

Bonus

Vi ringer Hans Hedberg för hans reflektioner kring Mercedes-AMG GT.

Teknikens Världs Hans Hedberg har redan hunnit känna, klämma och provsitta Mercedes-AMG GT. Mer om det i kommande nummer.

Hallå Hans, du har sett bilen live. Vad har du att säga om den?

– Den väcker stor habegär bara av att titta på den. Träffade svenske Ola Källenius som är en av ”papporna” till AMG GT och han var verkligen stolt. Det ska han  vara.

Känns den mer sportbil än SLS AMG?

– Oh ja. AMG GT har inte som målsättning att avlösa SLS AMG. Målsättningen har varit att komma in i det hårdaste sportbilssegmentet. Det märks på bilens utförande, och det märktes i kväll på scenen. Tidigare Formel 1- och DTM-föraren Bernd Schneider samt nuvarande Formel 1-föraren Nico Rosberg var två av gästerna.

Vad är bäst med Mercedes-AMG GT, utan att ha kört den ännu?

– Jag blir våt i ögonen av att inspektera kärran. Här är det transaxel, lättvikt och biturbo-V8 för hela slanten. Ett helhetskoncept man inte kan undgå, en riktig 911-utmanare så här på förhand. Och dessutom billig – sett till sammanhanget.

https://youtu.be/NpDriu_iGs0

Gilla på Facebook för fler videoklipp!