Mercedes C 350 Plug-in Hybrid officiell – fakta och bilder
Sedan lanseringen av nya Mercedes C-klass förra året har det enda hybridalternativet varit en så kallad mildhybrid. Nu utökas C-klass modellutbud med en laddhybridversion som drar 0,21 liter per mil och kan köras på el i drygt tre mil.
Sedan ett par, tre år tillbaka erbjuder Mercedes kunderna elektriska alternativ, dels bilar som går på enbart el och dels bilar där en förbränningsmotor samverkar med en elmotor, eller hybrid som vi kallar det.
Några laddhybridalternativ har inte varit tillgängliga från Mercedes-håll förrän S-klass kom i utförandet S 500 Plug-in Hybrid (kommer snart att heta S 500 e) i höstas, en bil som vi har provkört utan att lyckas få den att gå speciellt snålt.
Nu kommer Mercedes med ytterligare ett laddhybridalternativ och denna gång handlar det om C-klass, både i sedan- och kombiutförande. Ett alternativ som kommer att tilltala, åtminstone ekonomiskt, en betydligt större massa än vad S-klass gör. Nya C-klass, som lanserades under 2014, finns redan i hybridutförande, men då som en så kallad mildhybrid.
Till skillnad från C 300 Hybrid, som har en dieselmotor, har C 350 Plug-in Hybrid en bensinmotor. Den är på 2,0 liter (hämtad från C 250) och ger 211 hästkrafter vid 5 500 r/min. Maxvridet ligger på 350 newtonmeter och återfinns mellan 1 200 och 4 000 r/min. Denna Euro 6-certifierade bensinmotor assisteras av en elmotor på 60 kilowatt (82 hk) och 340 newtonmeter. Drivlinepaketet består även av Mercedes 7G Tronic Plus-automatlåda.
Totalt uteffekt, bensin- och elmotor tillsammans, ligger på 279 hästkrafter och maximalt vridmoment på 600 newtonmeter. Siffrorna gör C 350 Plug-in Hybrid rask. 0-100 km/h går på 5,9 sekunder (6,2 för kombin) och toppfarten är 250 km/h (246 för kombin).
Toppfarten vid körning på enbart el, vilket är möjligt i upp till 3,1 mil, är 130 km/h.
Än mer intressant än toppfart och acceleration är förbrukningen. 0,21 liter per mil vid blandad körning är siffran som Mercedes uppger för både sedanen och kombin. Utsläppet är därmed 48 gram koldioxid per kilometer (49 för kombin) vilket gör att båda karossversionerna enligt det svenska systemet klassas som supermiljöbilar.
Elmotorn får sin energi från ett litiumjonbatteripaket som är placerat i anslutning till bakaxeln. Det vattenkylda batteriet har en vikt om cirka 100 kg samt har en lagringskapacitet som uppgår till 6,2 kilowattimmar (kWh).
Mercedes berättar att laddning på en 16 amperes laddstation går på 1 timme och 45 minuter. Via ett eluttag på 13 ampere i hushållet (10 A är dock vanligare) tar det cirka två timmar.
Mercedes börjar ta emot beställningar på C 350 Plug-in Hybrid, som i och med ny modellbeteckningsstruktur kommer att heta C 350 e, om några dagar. Kundleveranserna beräknas påbörjas i mars.
Några prisuppgifter har ännu inte annonserats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se