Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070704-mercedes-c63-amg070704-mercedes-c63-amg070704-mercedes-c63-amg
070704-mercedes-c63-amg

Mercedes C 63 AMG är officiell

Nu är den officiell – värstingversionen av Mercedes nya C-klass. Mercedes C 63 AMG ruvar på en 6,2 liter stor V8 med massor av muskler. 457 hästkrafter ska ge både M3 och RS4 en rejäl match.

Den handbyggda V8-motorn på 6,2 liter är sedan tidigare presenterad i E 63 AMG, men effekten har dragits ner med 57 hästkrafter, från 514 till 457. Det maximala vridmomentet ligger på hela 600 Newtonmeter vid 5 000 varv/minut, men redan från 2 000 varv/minut och upp till 6 250 varv/minut finns över 500 Newtonmeter att tillgå.

Sprinten från stillastående till hundra avverkas på endast 4,5 sekunder och toppfarten är som vanligt elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Mercedes C 63 AMG har en ny sportbetonad chassisättning med hårdare fjädring, gasstötdämpare och 35 millimeter bredare spårvidd än original C-klass, vilket ger ökat kurvgrepp.

Bilen har 18 tum stora lättmetallfälgar (19 tum finns som tillval) med fem ekrar i titaniumgrått. Däckdimensionerna fram är 235/40 R18 och bak 255/35 R18. Bakom dessa feta hjul sitter ventilerade bromskivor med diametern 360 millimeter fram och 330 millimeter bak. Främre bromsoken är av sexkolvstyp medan det sitter fyrkolvsok bak.

Växellådan är i grund och botten Mercedes sjustegade 7G-Tronic men i C 63 är den förstärkt för att klara av den brutala kraften från motorn. Växellådan kan sättas i tre olika lägen – komfort, sport och manuell (via paddlar på ratten). I sportläget växlar lådan 30 procent snabbare än i komfortläget och hela 50 procent snabbare än om man växlar manuellt.

Nytt för växellådan är också att den ger mellangas vid nedväxling, vilket inte bara betonar bilens sportiga karaktär utan även minskar risken för att hjulen ska tappa kontakt med vägbanan vid inbromsningar i kurvor.

Mercedes C 63 AMG begår sin premiär på bilsalongen i Frankfurt i september. Vad prislappen hamnar på är ännu okänt, men hög nog att förpassa bilen till drömmarna för de flesta.

Med hårdare fjädring och gasstötdämpare lovas väldigt liten krängning i kurvorna.

18-tumsfälgar i titaniumgrått som standard. 19 tum som tillval.

6,2 liter stor V8 som vi känner igen från E63 AMG.

Ratt med rak underkant för sportigare intryck.

Sportstolar med reglerbart sidostöd.