Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series Track Package på Laguna Seca
Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series Track Package på Laguna Seca
Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series Track Package på Laguna Seca
Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series Track Package på Laguna Seca Foto: Teknikens Värld

Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series – direktrapport från Laguna Seca

Teknikens Världs hövding Daniel Frodin har begett sig till en av världens läckraste banor – Laguna Seca. Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series står på menyn. ”Giftig” är Frodins omdöme efter ett antal varv.

Hallå Daniel, du har tagit dig an uppdraget att köra nya Mercedes C 63 AMG Coupé Black Series, hur känns det?

 – Oerhört kul eftersom jag utvärderar denna superskapelse på legendariska racerbanan Laguna Seca i Kalifornien, en helt fantastisk bana som kryddas med den kända korkskruven.

 Så, hur är Black Series-versionen?

– Riktigt giftig, hela 517 hästkrafter och 620 newtonmeter ur den 6,2 liter stora V8:an. Jag kör versionen med AMG Track Package som har än mer aerodynamikhjälpmedel för mer downforce.

 Hur snabb är den?

– Mycket snabb. Som en fingervisning kan vi nämna tiden det tar att nå 100 km/h. 4,2 sekunder.

 Innebär AMG Track Package något mer än aerodynamiska förbättringar?

– Jo, specialutvecklade 19-tumsdäck från Dunlop som bjuder på mer grepp. 255 millimeter breda fram, 285 bak. Dessutom har differentialbromsen över bakaxeln extra kylning för att palla med den stenhårda körning som bilen bjuder in till. Lättast känner man igen en Track Package-utrustad bil på den feta bakvingen i kolfiber.

 Och hur funkar bilen på banan?

– Riktigt, riktigt bra. Styrningen är oerhört bra, chassit en dröm och det finns massor av kraft. Bromsarna funkar också oerhört bra. Men det gäller att vara med och inte gå på gas för tidigt ut ur kurvorna för då kommer baken direkt.

 Så, hur sammanfattar du raceversionen?

– Det är verkligen en riktig racekänsla, byggd för att köras till racebanan, köra riktigt snabba varv och sedan hem igen. Klart imponerande och mer detaljer rapporterar jag i nummer 26 av Teknikens Värld, ute 9 december.