Mercedes C 63 AMG i nytt utförande
Nu uppdateras även AMG-versionen av Mercedes C-klass med det nya utseendet. Nya C 63 AMG får samma kantiga front som vanlig C-klass men några motormässiga nyheter är det inte tal om. Växellådan däremot…
Till skillnad från andra nya AMG-modeller från Mercedes får C 63 AMG inte tillgång till den nya 5,5-litersåttan. Den gamla V8-motorn på 6,2 liter, 457 hästkrafter och 600 newtonmeter är exakt densamma som förut, bortsett från att den har blivit lite snålare.
Att C 63 AMG genomgår samma ansiktslyft som de vanliga C-klassbilarna är ingen överraskning, snarare en mycket väntad nyhet som dessutom redan läckt ut en aning på nätet. Ansiktslyftet ger C 63 AMG den nya, lite kantigare frontspoilern och de nya strålkastarna. Baktill finns en ny diffusor med fyrdubbla kromade avgaspipor.
Den stora nyheten är att Mercedes C 63 AMG byter växellåda. Den gamla sjustegade automaten kastas ut till förmån för samma sjuväxlade MCT-låda som debuterade i SL 63 AMG. Den nya växellådan, tillsammans med en ny effektivare servopump, gör att den blandade bränsleförbrukningen sjunker från 1,34 till 1,2 l/mil (1,3 l/mil i kombiutförande) och att koldioxidutsläppen minskar till 280 g/km (288 g/km). MCT-lådan är inte bara snabbare och snålare utan kan även ställas in i fyra olika förinställda växlingslägen – C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) och M (manuell). I sistnämnda läget kan lådan genomföra växlingarna på 100 millisekunder. I förstnämnda läget, Controlled Efficiency, växlar lådan mjukt och uppväxlingarna sker tidigt för att hålla motorns varvtal så lågt som möjligt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se