Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070904-mercedes-c-63-amg070904-mercedes-c-63-amg070904-mercedes-c-63-amg
070904-mercedes-c-63-amg

Mercedes C 63 AMG kombi officiell

För exakt en månad sedan blev Mercedes C 63 AMG i sedanversion officiell och kommer publikt att visas för första gången i Frankfurt. Vad vi då inte visste var att kombiversionen också dyker upp på bilsalongen.

Mercedes C 63 AMG kombi har samma motor som sin sedanbroder, alltså AMG:s handgjorda 6,2 liter stora V8 på 457 hästkrafter. Det är samma motor som sitter i E 63 AMG men med 57 hästar färre. Maximalt vridmoment ligger på mäktiga 600 newtonmeter vid 5 000 varv/minut. Mer än 500 av dessa finns tillgängliga redan från 2 000 varv/minut och hela vägen upp till 6 250 varv/minut.

Det enda som egentligen skiljer sedanen och kombin åt, förutom karossen, är sprinten noll till hundra. Medan sedanversionen gör den sprinten på 4,5 sekunder så får kombin nöja sig med 4,6 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Alltså samma siffror som den andra monsterkombin som blev officiell i dag – Audi RS6 Avant. Värt att notera är att accelerationssiffrorna för dessa båda bilar är snabbare (i alla fall på pappret) än BMW M5 Touring som drar iväg till hundra på 4,8 sekunder.

Mercedes C 63 AMG har en ny sportbetonad chassisättning med hårdare fjädring, gasstötdämpare och 35 millimeter bredare spårvidd än original C-klass, vilket ger ökat kurvgrepp.

Bilen har 18 tum stora lättmetallfälgar (19 tum finns som tillval) med fem ekrar i titaniumgrått. Däckdimensionerna fram är 235/40 R18 och bak 255/35 R18. Bakom dessa feta hjul sitter ventilerade bromskivor med diametern 360 millimeter fram och 330 millimeter bak – smått jämfört med RS6 Avant kan man tänka. Främre bromsoken är av sexkolvstyp medan det sitter fyrkolvsok bak.

Växellådan är i grund och botten Mercedes sjustegade 7G-Tronic men i C 63 är den förstärkt för att klara av den brutala kraften från motorn. Växellådan kan sättas i tre olika lägen – komfort, sport och manuell (via paddlar på ratten). I sportläget växlar lådan 30 procent snabbare än i komfortläget och hela 50 procent snabbare än om man växlar manuellt.

Nytt för växellådan är också att den ger mellangas vid nedväxling, vilket inte bara betonar bilens sportiga karaktär utan även minskar risken för att hjulen ska tappa kontakt med vägbanan vid inbromsningar i kurvor.

Precis som sina mindre brutala kompisar i C-klassfamiljen så är C63 AMG kombi en laståsna – rentav klassledande enligt Mercedes själva. Lastutrymmet sväljer nu mellan 485 och 1 500 liter beroende på om baksätena fälls eller inte.

Mercedes C 63 AMG kombi gör alltså sin publika premiär på Frankfurtsalongen som inte är många dagar bort.

I början av 2008 finns bilen tillgänglig i bilhallarna och priset hamnar i Tyskland på 656 300 kronor.