Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes C-klass Cabriolet officiell – fakta och bilder

Mercedes breddar nu sitt åka öppet-program genom att introducera C-klass Cabriolet. Det är första gången C-klass står som grund för en taklös modell. Är S-klass Cabriolet för dyr är detta bilen för dig då linjerna är ganska lika men i kompaktare format. Lansering i sommaren.

Förra generationen Mercedes C-klass dök upp i coupéformat men aldrig som cabriolet. Nya generationen har nyligen kommit som coupé och nu är det dags för cabrioletversionen som i princip är coupéversionen men med fällbar tygsufflett över hjässan i stället för plåt.

C-klass Cabriolet är kort och gott Mercedes svar på Audi A5 Cabriolet (en ny generation kommer i maj 2017) och BMW 4-serie Cabriolet. Kanske den nya taklösa tysken också kommer att möta svenskt motstånd i framtiden, i så fall i form av en C60.

Taket

Utseendet, både på utsidan och insidan, är detsamma som på C-klass Coupé, och det känner vi redan gott och väl till. Vi fokuserar därför på det viktigaste – suffletten. Denna lite mindre än suffletten på S-klass Cabriolet är faktiskt baserad på just S-klassens sufflett. Det bör borga för god ljudisolering, om nu inte Mercedes har sparat några slantar. Det skiljer ju en hel del i pris mellan en C-klass och en S-klass.

Suffletten går att stänga eller öppna på mindre än 20 sekunder och manövern kan göras i hastigheter upp till 50 km/h.

360 liter rymmer bagageutrymmet, inte så värst mycket med andra ord. Men än tajtare är det när taket är nedfällt. Då krymper utrymmet till 285 liter på grund av den volym som takkonstruktionen tar i anspråk. Den som är i behov av större lastutrymme kan dock fälla baksätesryggen enligt 50/50-principen. Men då blir det svårt att få med fler passagerare än en.

Motorerna

Åtta olika motorer kommer C-klass Cabriolet med. Ett par av motorerna kan utrustas med fyrhjulsdrift, så med drivning även på framhjulen inkluderat finns tio olika varianter att välja mellan. Lägg därtill val av transmissionstyp så blir urvalet ännu större. Alla motorer går att få med Mercedes niostegade automatlåda 9G-Tronic.

Dieselmotorerna heter C 220 d och C 250 d varav förstnämnda går att få med 4Matic-fyrhjulsdrift. C 220 d har en 2,1 liter stor rak fyra på 170 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den förbrukar 0,45 liter per mil och släpper ut 116 gram koldioxid per kilometer. Med fyrhjulsdrift blir siffrorna 0,50 liter per mil och 130 gram per kilometer. 0-100 km/h går på 8,3 sekunder och toppfarten är 231 km/h. Med fyrhjulsdrift accelererar den snabbare, 8,1 sekunder, men toppfarten blir lidande – 225 km/h.

C 250 d är också en rak fyra på 2,1 liter men med 204 hästkrafter och 500 newtonmeter. 0,46 liter per mil, 121 gram per kilometer, 0-100 km/h på 7,2 sekunder och 243 km/h i toppfart.

Instegsalternativet bland bensinmotorerna heter C 180 och betyder en rak fyra på 1,6 liter som ger 156 hästkrafter och 250 newtonmeter. Förbrukningen ligger på 0,60 liter per mil och utsläppet på 135 gram per kilometer. 0-100 km/h på 8,9 sekunder och toppfart på 222 km/h.

C 200 heter motorn som är steget större och även kan fås med 4Matic-fyrhjulsdrift. Rak fyra på 2,0 liter med 184 hästkrafter och 300 newtonmeter. 0,60 liter per mil alternativt 0,71 om den är fyrhjulsdriven. Det betyder 136 eller 163 gram koldioxid per kilometer. 0-100 km/h avverkas på 8,2 sekunder alternativt 8,0 sekunder (fyrhjulsdriften) och toppfarten ligger på 235 km/h när endast bakhjulen driver och 227 km/h när alla fyra driver.

C 250 har också en rak fyra på 2,0 liter men pressar ur sig 211 hästkrafter och 350 newtonmeter. 0,62 liter per mil och 140 gram per kilometer. 0-100 km/h på 6,9 sekunder och 244 km/h i toppfart.

C 300 har, ja du gissade rätt, också en rak fyra på 2,0 liter men ger ifrån sig hela 245 hästkrafter och 370 newtonmeter. Förbrukningen ligger på 0,67 liter per mil och utsläppet på 151 gram per kilometer. Med sina 0-100 km/h på 6,4 sekunder är C 300 Cabriolet ganska rask och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Största motoralternativet, om man inte vill ha AMG-versionen, heter C 400 4Matic och bjuder på en V6:a på 3,0 liter. 333 hästkrafter och 480 newtonmeter tillåter att 0-100 km/h avverkas på 5,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. 0,80 liter per mil drar den vilket motsvarar 181 gram koldioxid per kilometer.

Mercedes-AMG C 43 4Matic

Värstingalternativet är så klart AMG-namnet med i modellbeteckningen. Mercedes-AMG C 43 4Matic har även den en vinkelsexa på 3,0 liter men i detta utförande ger den 367 hästkrafter och 520 newtonmeter. Det skickar iväg den taklösa sommarbilen från 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder och fartökningen avstannar först vid 250 km/h på grund av begränsningen, annars skulle den ha fortsatt.

0,83 liter per mil och 190 gram per kilometer, men det är väl de minst viktiga siffrorna för den som väljer AMG-versionen!?

Mercedes C-klass Cabriolet ställs ut på Genèvesalongen nu under mars månad. Marknadslanseringen är sagd att äga rum under sommaren, alltså i år, 2016.